Kota Sultan Ismail Petra

Kota Sultan Ismail Petra
Kota Sultan Ismail Petra di Zon Budaya di pusat bandar raya Kota Bharu, Kelantan, Malaysia.

Rabu, 25 April 2018

Sekolah Berasrama Penuh Integrasi pertama Kelantan dibina di Tanah Merah

TANAH MERAH: Sekolah Berasrama Penuh Integrasi (SBPI) pertama di Kelantan akan dibina di sini dengan kos RM65.5 juta, kata Menteri Pendidikan Datuk Seri Mahdzir Khalid.

Beliau berkata pembinaan SBPI Tanah Merah di Bechah Perahu, Manal 1 di sini dijadual bermula pada hujung tahun ini dan siap dalam tempoh tiga tahun.

Sekolah berkenaan mampu menempatkan lebih 700 pelajar pada satu-satu masa, katanya.

"...ini projek berterusan. Ini kerana kementerian amat peka dan berusaha memenuhi keperluan untuk pembinaan sekolah berasrama penuh ini," katanya kepada pemberita selepas merasmikan majlis Pecah Tanah SBPI Tanah Merah di sini, hari ini.

Turut hadir Ketua UMNO Bahagian Tanah Merah Datuk Seri Ikmal Hisham Abdul Aziz yang dipilih sebagai calon BN bagi Parlimen Tanah Merah pada Pilihan Raya Umum Ke-14 (PRU14) 9 Mei ini.

SBPI Tanah Merah, yang dibina di kawasan seluas 9.1 hektar, mempunyai 20 bilik darjah dan kemudahan seperti asrama, surau, dewan makan dan makmal sains.

Sementara itu, Ikmal Hisham berkata pembinaan SBPI membolehkan pelajar cemerlang di Kelantan menyambung pelajaran tanpa keluar dari negeri ini.

Sumber: Bernama | 25 April 2018

Tiada ulasan:

Catat Ulasan