Kota Sultan Ismail Petra

Kota Sultan Ismail Petra
Kota Sultan Ismail Petra di Zon Budaya di pusat bandar raya Kota Bharu, Kelantan, Malaysia.

Ahad, 27 Mac 2016

22,938 pelajar terima manfaat latihan akademik ECER

MARAN: Seramai 22,938 pelajar mendapat manfaat daripada latihan akademik yang dilaksanakan Majlis Pembangunan Wilayah Ekonomi Pantai Timur (ECER) menerusi Program Pembangunan Modal Insan yang dijalankan sejak 2010.

Pengurus Besar ECER Bahagian Latihan Kawasan Timur Zulkifli Yaakob berkata program itu bertujuan membantu murid sekolah menduduki peperiksaan utama seperti Ujian Penilaian Sekolah Rendah (UPSR) dan Sijil Pelajaran Malaysia (SPM).

"Mereka yang mengikuti program ini menunjukkan keputusan yang baik dalam peperiksaan," katanya kepada pemberita selepas Perasmian Program Usahawan ECER Maran di sini, semalam.

Majlis berkenaan dirasmikan Pengerusi Jawatankuasa Pembangunan Wanita, Keluarga, Komunikasi dan Multimedia negeri Datuk Shahaniza Shamsuddin.

Zulkifli berkata di Pahang, sebanyak 17 sekolah dipilih untuk mengikuti program itu seperti di Bentong, Temerloh, Raub, Kuala Lipis, Cameron Highlands, Jerantut dan Rompin.

Program itu turut meliputi aspek motivasi, kelas pemulihan, kelas insentif menjawab soalan serta kelas tambahan, katanya.

Selain itu, Zulkifli juga memaklumkan bahawa 11,175 belia dan orang awam telah menikmati latihan kemahiran dan keusahawanan yang bertujuan mengurangkan jurang ekonomi masyarakat bandar dan luar bandar.

"Kira-kira 80 peratus belia yang menyertai latihan akademik dan kemahiran pula mendapat pekerjaan. Sementara ramai penduduk yang menyertai program di bawah ECER mengusahakan perniagaan sendiri selepas tamat kursus," katanya.

Sumber: Bernama | 27 Mac 2016

Tiada ulasan:

Catat Ulasan