Kota Sultan Ismail Petra

Kota Sultan Ismail Petra
Kota Sultan Ismail Petra di Zon Budaya di pusat bandar raya Kota Bharu, Kelantan, Malaysia.

Khamis, 31 Mac 2016

AKSB terima peruntukan RM4 juta setahun, sediakan bekalan air bersih

JELI: Kerajaan Kelantan memperuntukkan sebanyak RM4 juta setahun kepada Air Kelantan Sdn Bhd (AKSB) bagi membekalkan air bersih kepada rakyat yang belum menikmati kemudahan berkenaan.

Pengarah Eksekutif AKSB Sanusi Othman berkata daripada jumlah peruntukan berkenaan, sebanyak RM900,000 dibelanjakan untuk Projek Penyambungan Paip Air Ke Rumah Rakyat.

"Baki daripada peruntukan itu dibelanjakan untuk memasang paip retikulasi dan projek pembangunan lain bagi menyediakan perkhidmatan bekalan air bersih kepada pengguna," katanya.

Beliau berkata demikian kepada Bernama selepas menghadiri Majlis Perasmian Pejabat Baharu AKSB Jajahan Jeli dan Pelancaran Program Promosi Sambungan Baharu Projek Bekalan Air Luar Bandar yang dirasmikan Timbalan Pengerusi Jawatankuasa Kerja Raya, Infrastruktur, Utiliti dan Teknologi Maklumat Kelantan Mohd Zaki Ibrahim di sini, hari ini.

Sanusi berkata bagi melaksanakan Projek Penyambungan Paip Air Ke Rumah Rakyat, AKSB akan mengenal pasti rumah (pengguna) yang lebih memerlukan bekalan air.

"Pemilihan rumah tersebut juga akan ditentukan oleh wakil rakyat, penyelia Dewan Undangan Negeri, penghulu, jurutera AKSB peringkat jajahan dan ketua operasi AKSB peringkat jajahan.

Sementara itu, ditanya mengenai persediaan AKSB bagi menghadapi cuaca panas dan kering berikutan fenomena El Nino, Sanusi berkata antara persediaan awal ialah mewujudkan jawatankuasa khas di peringkat jajahan untuk menghadapi masalah berkenaan.

"Selain itu, kami akan menyediakan lori-lori tangki bagi menghantar bekalan air ke kawasan terjejas," katanya.

Sumber: Bernama | 31 Mac 2016

Tiada ulasan:

Catat Ulasan