Kota Sultan Ismail Petra

Kota Sultan Ismail Petra
Kota Sultan Ismail Petra di Zon Budaya di pusat bandar raya Kota Bharu, Kelantan, Malaysia.

Selasa, 22 Mac 2016

Ringgit mengukuh kepada 3.99 berbanding dolar Amerika

KUALA LUMPUR: Ringgit Malaysia kini menghampiri paras tertinggi dalam tempoh tujuh bulan ketika permintaan muncul di kalangan penggiat institusi asing untuk membeli mata wang tempatan itu bagi diniagakan di Bursa Malaysia dan pasaran bon.

Unit tempatan itu mencecah 3.9910/9970 pada jam 3 petang untuk kali pertama tahun ini. Kali terakhir ia menguji 3.9600/9630 ialah pada 11 Ogos 2015.

Peniaga berkata, ringgit berada dalam arah aliran (trend) meningkat selepas dirangsang kenaikan harga minyak mentah serta peningkatan sentimen ke atas pasaran ekuiti dan bon.

Ketua Penyelidik MIDF Amanah Investment Bank Bhd, Zulkifli Hamzah berkata, kenaikan itu sudah dijangka berikutan pengaliran masuk dana asing yang mantap ke dalam pasaran ekuiti.

"Belian asing bersih di Bursa Malaysia telah berterusan untuk 16 hari berturut-turut," katanya kepada Bernama, dengan menambah bursa tempatan telah menarik lebih banyak modal portfolio luaran berbanding bursa serantau lain.

"Keyakinan telah kembali dengan mantap sejak awal Mac," tambahnya.

Zulkifli berkata, momentum meningkat nampak mampan ketika harga minyak kekal berdaya tahan di samping kenyataan yang pasaran hadapan luar pesisir tidak diserah adalah bulis ke atas ringgit.

"Peluang dana asing memasuki pasaran ekuiti tempatan masih terbuka walaupun selepas belian besar-besaran pada Mac. Pegangan asing ke atas saham Malaysia masih rendah, mungkin kurang daripada 23 peratus," katanya.

Beliau bagaimanapun menegaskan yang ringgit masih terlalu salah jajaran berbanding asas-asasnya.

Sumber: Bernama | 22 Mac 2016

Tiada ulasan:

Catat Ulasan