Kota Sultan Ismail Petra

Kota Sultan Ismail Petra
Kota Sultan Ismail Petra di Zon Budaya di pusat bandar raya Kota Bharu, Kelantan, Malaysia.

Rabu, 2 Mac 2016

Mustapa rancang pertemuan antara SPAD dan pemandu kereta sewa

KOTA BHARU: Isu berkaitan teksi dari Thailand yang mengambil penumpang di Rantau Panjang, Pasir Mas sehingga menjejaskan pendapatan pemandu kereta sewa tempatan akan dibincangkan dengan Suruhanjaya Pengangkutan Awam Darat (SPAD).

Menteri Perdagangan Antarabangsa dan Industri Datuk Seri Mustapa Mohamed berkata beliau merancang untuk mengatur pertemuan antara SPAD dan Gabungan Persatuan Pemilik dan Pemandu Kereta Sewa Kelantan (GPPPKSK) bagi membincangkan isu itu.

Mustapa yang juga Pengerusi Badan Perhubungan Umno Kelantan berkata ini adalah bagi menangani masalah berkenaan yang berlarutan sejak sekian ekoran tindakan pemandu teksi dari Thailand yang beroperasi di luar kawasan yang dibenarkan.

Beliau yang juga penaung persatuan itu berkata pemandu teksi dari Thailand hanya dibenarkan beroperasi tidak lebih dua kilometer dari kawasan sempadan, namun ada yang menyediakan perkhidmatan melebihi daripada kawasan operasi, malah sehingga ke Kuala Lumpur.

"Kita ada undang-undang, tapi mungkin penguatkuasaan yang sedikit lemah. Saya akan aturkan satu pertemuan antara SPAD dan GPPPKSK bagi menyelesaikan perkara ini dalam masa terdekat," katanya ketika berucap merasmikan Mesyuarat Agung Tahunan Kali ke-8 GPPPKSK yang turut dihadiri presidennya Ramli Yaacob di sini Ahad malam.

Menurut Ramli, persatuan itu kini mempunyai seramai 1,899 anggota yang bernaung di bawah 21 persatuan kereta sewa di negeri ini.

"Bagaimanapun, kita menghadapi masalah kerana anggota persatuan semakin berkurangan kerana kekurangan generasi pelapis. Orang muda tak berapa minat nak jadi pemandu kereta sewa," katanya.

Sumber: Bernama | 29 Feb. 2016

Tiada ulasan:

Catat Ulasan