Kota Sultan Ismail Petra

Kota Sultan Ismail Petra
Kota Sultan Ismail Petra di Zon Budaya di pusat bandar raya Kota Bharu, Kelantan, Malaysia.

Selasa, 25 Oktober 2016

Majlis Daerah Tumpat terima aduan melalui aplikasi WhatsApp

Rosnazli Amin
TUMPAT: Majlis Daerah Tumpat (MDT) menjadikan aplikasi WhatsApp sebagai medium untuk orang ramai mengemukakan sebarang aduan atau pertanyaan kepada pihak berkuasa tersebut.

Yang Dipertuanya, Rosnaz­li Amin berkata, pendekatan tersebut merupakan salah satu penambaikkan yang diperkenalkan pihaknya dalam usaha memperkasakan lagi sistem pengu­rusan dan pentadbiran MDT.

“Menerusi WhatsApp penduduk hanya perlu menyatakan nama penuh, nombor kad pe­ngenalan, alamat, lokasi, perkara serta gambar yang berkaitan de­ngan aduan.

“Penduduk tidak perlu bimbang kerana maklumat mereka akan kita rahsiakan dan perkara tersebut menjadi keutamaan MDT,” katanya kepada Utusan Malaysia di sini baru-baru ini.

Rosnazli memberitahu, segala bentuk aduan dan pertanyaan boleh disalurkan terus ke nombor talian 019-9343224 dan pihak­nya akan memberi maklum balas secepat mungkin.

Katanya, jika maklumat yang disalurkan itu diluar bidang, MDT akan memanjangkan perkara tersebut kepada pihak berkaitan.

“Aplikasi WhatsApps ini akan dipantau sepenuhnya oleh kakitangan yang telah dilantik bagi memastikan setiap aduan diberikan maklum balas segera.

“Kita pilih WhatsApps kerana teknologi ini digunakan oleh semua lapisan masyarakat sekaligus memudahkan proses penyam­paian maklumat,” ujarnya.

Rosnazli berkata, pihaknya juga akan mempopularkan lagi kemudahan ini bagi membolehkan rakyat menyalurkan aduan atau perta­nyaan secara terus kepada MDT.

Katanya, selain itu, laman sosial facebook turut digunakan untuk menyampaikan maklumat kepada penduduk di jajahan Tumpat.

Sumber: Utusan Malaysia | Kelantan | 17 Oktober 2016 | Terbitan 18 Oktober 2016

Tiada ulasan:

Catat Ulasan