Kota Sultan Ismail Petra

Kota Sultan Ismail Petra
Kota Sultan Ismail Petra di Zon Budaya di pusat bandar raya Kota Bharu, Kelantan, Malaysia.

Selasa, 20 Ogos 2013

Kilang makanan dalam tin beri nafas baharu Bandar Baharu Tok Bali

PASIR PUTEH, 20 Ogos: Pembangunan bandar baharu perikanan Tok Bali di sini, mendapat nafas baharu apabila sebuah kilang makanan dalam tin dan sejuk beku bernilai RM50 juta dibina di kawasan tersebut dalam tempoh terdekat.

Anggota Dewan Undangan Negeri kawasan Semerak, Zawawi Othman berkata selain merancakkan pembangunan di bandar baharu itu yang kini "lembap", ia juga akan dapat memberi peluang pekerjaan kepada penduduk tempatan.

"Projek seperti ini memang ditunggu-tunggu kerana ia boleh mengurangkan penghijrahan belia ke luar Kelantan terutama di Kuala Lumpur, Johor dan bandar besar lain untuk mencari pekerjaan," katanya kepada pemberita pada majlis penghakiman pertandingan kampung wawasan di Kampung Kulim di sini, Selasa.

Beliau mengulas pengumuman Majlis Pembangunan Wilayah Ekonomi Pantai Timur (ECER) antara lain menyebut syarikat Tropical Consolidated Corporation Sdn Bhd akan membina kilang tersebut di bandar baharu perikanan Tok Bali.

Zawawi yang juga Ketua Umno Bahagian Pasir Puteh berkata, sebelum ini Kerajaan Persekutuan meluluskan peruntukan berjumlah RM800 juta bagi mewujudkan pelbagai projek berasaskan makanan menerusi agensi berkaitan.

"Ini termasuk projek Industri Kecil dan Sederhana (IKS) dan Pelabuhan Perikanan Lembaga Kemajuan Ikan Malaysia (LKIM) tetapi ia tidak mencukupi bagi memesatkan pembangunan di kawasan itu," katanya.

Beliau berkata kelembapan pembangunan di kawasan itu berpunca daripada kerajaan negeri pimpinan PAS gagal melaksanakan apa yang mereka rancang.

Sumber: BERNAMA | 20 Ogos 2013 |

Tiada ulasan:

Catat Ulasan