Kota Sultan Ismail Petra

Kota Sultan Ismail Petra
Kota Sultan Ismail Petra di Zon Budaya di pusat bandar raya Kota Bharu, Kelantan, Malaysia.

Isnin, 26 Ogos 2013

Naik taraf Wisma Persekutuan Kota Bharu

KOTA BHARU, 26 Ogos: Kerajaan Pusat berhasrat menaik taraf Wisma Persekutuan Kota Bharu (gambar) yang dibina tahun 1975 lagi dengan mencuba mendapatkan lokasi baharu bagi tingkatkan kemudahan nadi jentera Kerajaan Pusat itu di Kelantan.

Memandangkan usia bangunan itu mencecah 30 tahun, Pengerusi Majlis Tindakan Pembangunan Kelantan, Datuk Seri Mustapa Mohamed berkata, beliau akan mengadakan perbincangan di peringkat pusat bagi melaksanakannya.

Menurutnya, usaha tersebut perlu dilakukan bagi mewujudkan suasana yang lebih selesa kepada lebih 70,000 pegawai Jabatan Persekutuan berkhidmat di negeri ini dalam menyampaikan dasar kerajaan kepada peringkat akar umbi dengan baik.

“Wisma ini merupakan nadi jentera Kerajaan Pusat di Kelantan, sekarang tempat ini sudah lama, mungkin perlu mencari tapak baru mahupun bangunan baru.

“Lagipun kawasan ini sempit untuk menampung pegawai yang selalu bertambah. Ini perkara yang perlu dibincangkan di peringkat lebih tinggi untuk pastikan kita membawa kemudahan terbaik kepada nadi pentadbiran kerajaan pusat ini,” katanya semalam.

Menteri Perdagangan Antarabangsa dan Industri itu berkata demikian sempena majlis Mesra Aidilfitri Anggota Perkhidmatan Awam Persekutuan Negeri Kelantan di Wisma Kota Bharu di sini.

Hadir sama pada program itu, Pengarah Jabatan Pembangunan Persekutuan Negeri, Datuk Makhtar Mustapa dan Yang Dipertua Kelab Wisma Persekutuan, Datuk Dr Ahmad Razin Ahmad Maher dan Timbalan Ketua Polis negeri, Datuk Mazlan Lazim

Katanya, kakitangan kerajaan berjumlah lebih 70,000 melibatkan guru, kakitangan hospital, termasuk anggota keselamatan bukan sahaja membantu melaksanakan dasar kerajaan pusat tetapi menjanakan pertumbuhan ekonomi negeri.

Dalam masa sama, Mustapa mengharapkan ketua di setiap jabatan persekutuan harus memahami dan menghayati dasar kerajaan dan menterjemahkannya ke peringkat akar umbi.

“Peranan ketua-ketua ini penting. Kalau mereka tidak faham maka susah lah hendak melaksanakan dasar .Mereka bertanggungjawab bukan sahaja untuk memastikan bahawa anak buahnya memahami dasar kerajaan tetapi untuk member motivasi kepada anak buah supaya menyampaikan maklumat yang sebenarnya,” katanya.

Beliau mengakui terdapat jurang maklumat yang luas antara peringkat jabatan dan rakyat sehubungan itu semua pihak harus memainkan peranan dan tidak hanya menjadi tanggungjawab Jabatan Penerangan Negeri mahupun penyiaran sahaja.

Sumber: Sinar Harian | Edisi Kelantan | 26 Ogos 2013 |

1 ulasan:

  1. yakkk dari tahun 2000 lagi dgr2 nak buat yg baru..maso ambo keje situ lg..x jadi2..ni baru nak wat plak..huhu.. x apalah ambo sokong blako ..

    BalasPadam