Kota Sultan Ismail Petra

Kota Sultan Ismail Petra
Kota Sultan Ismail Petra di Zon Budaya di pusat bandar raya Kota Bharu, Kelantan, Malaysia.

Rabu, 10 Mei 2017

Pesta timba dan tangkap ikan 'darat' gamit nostalgia

TUMPAT: Pesta menimba dan menangkap ikan ‘darat’ di Kampung Jal Kechik di sini, ternyata menggamit nostalgia apabila mendapat sambutan penduduk, terutama warga emas.

Pesta tersebut diadakan bagi mengekalkan aktiviti tradisi menangkap ikan darat yang sering diadakan pada musim kemarau dan sinonim dengan masyarakat Kelantan, selain mengeratkan hubungan silaturahim serta semangat bergotong-royong dalam kalangan penduduk.

Penghulu Mukim Delima, Wakaf Bharu, Hassan Dollah, 52, berkata penduduk menunjukkan keterujaan untuk menyertai pesta tersebut apabila ada yang tiba seawal 7 pagi walaupun kerja mengepam keluar air dari kolam atau lubuk ikan dilakukan pada 8.30 pagi.

"Masing-masing tidak sabar untuk menangkap ikan darat yang mula timbul di permukaan lumpur selepas air dikeringkan kira-kira dua jam kemudian," katanya kepada pemberita pada program Pesta Menimba dan Igak Ike (tangkap ikan) di Kampung Jal Kechik di sini, hari ini.

Seramai 30 penduduk mendaftar sebagai peserta dan berjaya mengumpul kira-kira 100 kilogram ikan terdiri daripada ikan haruan, keli, puyu dan sepat.

Hassan berkata apa yang lebih menarik ikan yang ditangkap itu dimasak secara gotong-royong di kawasan berdekatan kolam untuk dinikmati semua pengunjung yang datang.

Sementara itu seorang peserta, Mohd Faisal Loman, 35, berkata beliau tidak melepaskan peluang untuk menyertai program tersebut dengan membawa anaknya, Mohd Akhil Amirul, 7, turut serta menangkap ikan.

"Aktiviti ini jarang diadakan sekarang. Ia bukan aktiviti riadah biasa tetapi mampu memberi pengalaman berbeza buat generasi baharu dan memastikan tradisi lama terus dikekalkan," katanya.

Pesta yang turut mendapat sambutan penduduk luar Tumpat itu dianjurkan Anggota Dewan Undangan Negeri (ADUN) Wakaf Baharu Datuk Che Abdullah Mat Nawi serta bakal dijadikan acara tahunan DUN tersebut.

Sumber: Bernama | 10 Mei 2017

Tiada ulasan:

Catat Ulasan