Kota Sultan Ismail Petra

Kota Sultan Ismail Petra
Kota Sultan Ismail Petra di Zon Budaya di pusat bandar raya Kota Bharu, Kelantan, Malaysia.

Ahad, 30 April 2017

Sidang Kemuncak IMT-GT lulus 40 projek bernilai RM204 bilion

Datuk Seri Abdul Rahman Dahlan
KUALA LUMPUR: Projek Kereta Api Laju Kuala Lumpur - Singapura antara 40 projek dengan anggaran kos US$47 bilion (RM204 bilion) diluluskan Sidang Kemuncak Ke-10 Kawasan Segi Tiga Pertumbuhan Indonesia-Malaysia-Thailand (IMT-GT) di Manila, Filipina hari ini.

Menteri di Jabatan Perdana Menteri Datuk Seri Abdul Rahman Dahlan berkata projek-projek berkenaan yang akan dilaksanakan ketiga-tiga negara IMT-GT tersenarai di bawah dokumen perancangan 'IMT-GT Vision 2036' dan 'IMT-GT Implementation Blueprint 2017-2021'.

Katanya, dokumen berkenaan yang merupakan dokumen kesinambungan kepada 'IMT-GT Implementation Blueprint' bagi tempoh 2012-2016 dibentangnya mewakili Menteri-Menteri Bertanggungjawab IMT-GT bagi Indonesia dan Thailand.

"Projek-projek ini akan dilaksanakan dalam tempoh 2017 - 2021," katanya dalam satu kenyataan di sini hari ini.

Sidang Kemuncak IMT-GT berkenaan dipengerusikan Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak dan turut dihadiri Presiden Indonesia Joko Widodo serta Perdana Menteri Thailand Jeneral Prayut Chan-o-cha.

Abdul Rahman berkata selain projek keretapi laju itu, turut tersenarai di bawah dokumen perancangan berkenaan ialah projek Kereta Api Pantai Timur, projek Perindustrian Lembah Chuping (CVIA) dan Pelabuhan Darat Perlis.

Dalam perkembangan lain, Abdul Rahman berkata sebanyak 57 projek infrastruktur keutamaan dengan nilai anggaran US$21 bilion (RM91.16) diluluskan pada Sidang Kemuncak Ke-12 Kawasan Pertumbuhan ASEAN Timur Brunei Darussalam-Indonesia-Malaysia-Filipina (BIMP-EAGA) yang turut berlangsung di Manila, hari ini.

Beliau yang juga menteri bertanggungjawab ke atas BIMP-EAGA Malaysia berkata kesemua projek berkenaan terkandung di bawah dokumen perancangan BIMP-EAGA, iaitu 'BIMP-EAGA Vision 2025 (BEV 2025)'.

Katanya, semua projek itu akan dilaksanakan oleh keempat-empat negara BIMP-EAGA.

"Antara projek di sebelah Malaysia ialah Projek Lebuhraya Pan-Borneo (Sabah), Projek Lebuhraya Pan-Borneo (Sarawak), Projek Pembesaran Pelabuhan Teluk Sepanggar, Projek Pengorekan Pelabuhan Kuching dan Pelabuhan Tawau dan Projek Pembinaan Lapangan Terbang Mukah.

"Projek-projek ini akan menjadi pemangkin kepada proses integrasi ekonomi antara negeri/provinsi dalam kawasan kerjasama serantau BIMP-EAGA," tambahnya.

Sidang Kemuncak BIMP-EAGA Ke-12 yang turut dihadiri Najib itu dipengerusikan oleh Presiden Filipina, Rodrigo Duterte.

Sumber: Bernama | 29 April 2017

Tiada ulasan:

Catat Ulasan