Kota Sultan Ismail Petra

Kota Sultan Ismail Petra
Kota Sultan Ismail Petra di Zon Budaya di pusat bandar raya Kota Bharu, Kelantan, Malaysia.

Khamis, 25 Mei 2017

Zakat fitrah di Kelantan kekal RM7

KOTA BHARU: Majlis Agama Islam dan Adat Istiadat Melayu Kelantan (MAIK) menetapkan kadar bayaran zakat fitrah di Kelantan tahun ini kekal sebanyak RM7.

Timbalan Yang Dipertua MAIK Dr Nik Mohd Azlan Abd Hadi berkata seramai 651 amil terdiri daripada imam masjid, pegawai agama di kem tentera, balai polis dan pusat tahanan telah dilantik untuk memungut zakat fitrah.

"Kutipan zakat fitrah tahun ini dijangkakan sebanyak RM8.4 juta berbanding RM8.3 juta tahun lepas (2016) iaitu peningkatan sebanyak satu peratus," katanya dalam kenyataan hari ini.

Nik Mohd Azlan berkata bagi kutipan zakat harta pula, MAIK menyasarkan kutipan sebanyak RM166.6 juta tahun ini berbanding tahun lepas (2016) sebanyak RM154.3 juta.

Beliau berkata kaunter bayaran zakat MAIK di Kompleks Islam Darulnaim, Balai Islam di sini akan dibuka setiap hari sepanjang bulan Ramadan bermula 27 Mei sehingga 24 Jun.

Pembayaran zakat juga boleh dibuat melalui beberapa bank yang dilantik oleh Maik selain kaunter mini pungutan zakat yang diwujudkan termasuk di masjid utama daerah seluruh negeri ini.

Sumber: Bernama | 25 Mei 2017

Tiada ulasan:

Catat Ulasan