Kota Sultan Ismail Petra

Kota Sultan Ismail Petra
Kota Sultan Ismail Petra di Zon Budaya di pusat bandar raya Kota Bharu, Kelantan, Malaysia.

Sabtu, 23 Mei 2015

Komando VAT 69 geledah sempadan Malaysia - Thailand di Kelantan

Khalid Abu Bakar (kiri) beramah mesra dengan kru helikopter yang terselamat selepas helikopter yang dinaiki terhempas pada misi bantuan banjir hujung tahun lalu, ASP Amirul Adli Ahmad (kanan) dan ASP Hasli Hassan (dua dari kanan) serta SM Mohd. Hood Abd. Majid (dua dari kiri) sewaktu Program Community Policing di Kampung Rambai Lama, Tanah Merah, Kelantan, semalam. Turut kelihatan, Mazlan Lazim (tiga dari kanan).
TANAH MERAH: Polis Diraja Malaysia (PDRM) telah mengerahkan kira-kira 300 anggota pasukan komando VAT 69 menggeledah segenap pelosok hutan tebal di sepanjang sempadan Malaysia-Thailand bagi aktiviti mencurigakan terutama berkaitan pemerdagangan manusia.

Ketua Polis Negara, Tan Sri Khalid Abu Bakar berkata, operasi tersebut dilancarkan serta-merta sebaik sahaja pihak berkuasa Thailand menemukan beberapa buah kubur besar pendatang asing di dua kem milik sindiket pemerdagangan manusia di sekitar Padang Besar, Songkhla baru-baru ini.

Menurut beliau, kawasan yang diberi tumpuan adalah antara Wang Kelian, Perlis sehingga ke daerah Sadao, Thailand yang bentuk muka buminya dipenuhi hutan tebal serta berbukit-bukau.

“Apabila Thailand menjumpai kem-kem tersebut, kita juga turut melancarkan operasi di sebelah kawasan kita, kalau-kalau ada juga (aktiviti pemerdagangan manusia).

“Sekarang ini pasukan VAT 69 sedang membuat pemeriksaan dan insya-Allah, hujung minggu ini atau minggu depan saya akan umumkan apa yang kita temukan dalam pencarian ini,” katanya selepas merasmikan Program Community Policing di Kampung Rambai Lama di sini, hari ini.

Yang turut hadir Ketua Polis ne­geri, Datuk Mazlan Lazim dan Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Gual Ipoh, Mohd. Bakri Mustapha.

Awal bulan ini, pihak berkuasa Thailand membongkar kegiatan pemerdagangan manusia yang boleh disifatkan sebagai antara yang terbesar di Asia Tenggara selepas menemukan beberapa buah kubur besar pendatang asing di lokasi hanya beberapa kilometer dari sempadan Malaysia.

Mengulas lanjut, Khalid berkata, hasil mesyuarat antara PDRM dengan Polis Diraja Thailand (RTP) di Phuket baru-baru ini, kedua-dua belah pihak bersetuju bekerjasama lebih erat menangani isu pemerdagangan manusia, penyeludupan serta mengesan penjenayah yang melarikan diri merentasi sempadan.

Sumber: Utusan Malaysia | Nasional | 18 Mei 2015 | Terbitan 19 Mei 2015

Tiada ulasan:

Catat Ulasan