Kota Sultan Ismail Petra

Kota Sultan Ismail Petra
Kota Sultan Ismail Petra di Zon Budaya di pusat bandar raya Kota Bharu, Kelantan, Malaysia.

Jumaat, 22 Mei 2015

RMK11: Projek spesifik dalam RMK11 jawab keperluan rakyat

KUALA LUMPUR: Projek pembangunan yang menjawab keperluan dan aspirasi rakyat terselit dalam Rancangan Malaysia Ke-11 (RMK11) yang dibentangkan Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak di Dewan Rakyat, Khamis.

Bagi rakyat Kelantan, contohnya, ia didatangkan dalam bentuk Lebuhraya Kota Bharu-Kuala Krai, pembesaran Lapangan Terbang Sultan Ismail Petra dan projek tebatan banjir Sungai Kelantan secara sepadu melalui pembinaan empangan di Sungai Nenggiri dan Sungai Lebir, Gua Musang.

Menurut Pengerusi Badan Perhubungan UMNO Kelantan Datuk Seri Mustapa Mohamed, pembinaan lebuh raya sememangnya dinantikan manakala pembesaran lapangan terbang itu amat bertepatan kerana ia sudah tidak dapat menampung permintaan semasa.

"Kedua-dua projek ini bukan sahaja menjanjikan kemudahan yang selesa buat penduduk tetapi juga akan membantu meningkatkan ekonomi negeri," katanya dalam kenyataan hari ini.

Mustapa yang juga Menteri Perdagangan Antarabangsa dan Industri berkata projek tebatan banjir itu pula akan dapat membantu mengurangkan kerugian yang dialami penduduk Kelantan saban tahun apabila negeri itu dilanda bah.

Tumpuan RMK11 terhadap aspek kesejahteraan rakyat seperti penyediaan rumah mampu milik, hospital dan penyegeraan rancangan jalinan kereta api Gemas - Johor Bahru bakal memberi kesan positif kepada penduduk dan pembangunan Johor, kata Menteri Besar Datuk Seri Mohamed Khaled Nordin.

Beliau berkata pelaksanaan projek Regasifikasi 2 Pengerang sebagai tambahan kepada terminal yang sama di Melaka, juga dilihat bakal merubah landskap industri gas dan minyak negara.

"Secara keseluruhan, saya percaya Johor akan menerima manfaat daripada peruntukan kerajaan pusat yang mampu merekayasa pertumbuhan ekonomi lebih pesat sehingga 2020," kata Mohamed Khaled yang juga Pengerusi Bersama Pihak Berkuasa Wilayah Pembangunan Iskandar (IRDA) dalam kenyataan di Johor Bahru.

Dalam pembentangan itu, Najib mengulangi komitmen kerajaan untuk melaksanakan projek landasan berkembar Gemas - Johor Bahru dan tren berkelajuan tinggi antara Kuala Lumpur - Singapura selain turut mengumumkan pembinaan hospital baharu di Pasir Gudang.

Bagi Sabah, isu berkaitan hak milik tanah adat, pembinaan Lebuh Raya Pan Borneo, koridor pembangunan selain Kota Kinabalu yang dikenal pasti sebagai antara bandar yang akan melonjakkan pertumbuhan ekonomi negara, diberikan fokus dalam RMK11.

Menurut Ketua Menteri Datuk Seri Musa Aman, RMK11 jelas mengambil kira kepentingan negeri dan suara rakyat Sabah.

Susulan itu, beliau berkata kerajaan negeri dan rakyat Sabah berterima kasih atas keprihatinan dan komitmen tinggi kerajaan pusat terhadap Sabah menerusi RMK11.

Sumber: Bernama | 21 Mei 2015

Tiada ulasan:

Catat Ulasan