Kota Sultan Ismail Petra

Kota Sultan Ismail Petra
Kota Sultan Ismail Petra di Zon Budaya di pusat bandar raya Kota Bharu, Kelantan, Malaysia.

Ahad, 24 Mei 2015

RMK11: Kerajaan Negeri Kelantan sambut baik projek pembangunan Kelantan di bawah RMK11

KOTA BHARU: Kerajaan negeri menyambut baik pengumuman projek pembangunan Kelantan menerusi Rancangan Malaysia Ke-11 (RMK11), walaupun dianggap agak terlewat.

Pengerusi Jawatankuasa Infrastruktur Utiliti dan Teknologi Maklumat, Datuk Hanifa Ahmad (gambar) berkata, sebenarnya ketiga-tiga projek yang diumumkan, dituntut kerajaan negeri sejak sekian lama.

Menurutnya, kali ini tiga projek itu adalah menaik taraf Lapangan Terbang Sultan Ismail Petra (LTSIP), pembinaan Lebuh Raya Kota Bharu - Kuala Krai, dan tebatan banjir akhirnya telah mendapat perhatian sewajarnya.

“Kita sudah lama mohon projek tersebut sejak RMK8, RMK9 dan RMK10 lagi. Tuntutan ini demi kesejahteraan rakyat Kelantan dan turut berharap kerajaan pusat buat semua ini demi rakyat.

“Tebatan banjir antara yang kita mohon bagi menyelamatkan harta benda rakyat dan dalam masa sama, kerajaan juga boleh menjimatkan perbelanjaan dengan tidak membaik pulih benda sama setiap tahun,” katanya kepada Sinar Harian.

Tambahnya, RMK11 juga memperlihatkan kerajaan pusat lebih serius dan memberi keutamaan kepada penambahbaikan LTSIP memandangkan lapangan terbang itu mengendalikan kira-kira 44 penerbangan sehari.

Katanya, bantuan kerajaan pusat amat diperlukan bagi merealisasikan ketiga-ketiga projek tersebut kerana ia menelan belanja berbilion ringgit.

Dalam pada itu, Hanifa turut menyifatkan kerajaan negeri tidak pernah anggap kerajaan pusat zalim tetapi setiap setiap tuntutan dilakukan sebelum ini untuk kepentingan rakyat.

Sumber: Sinar Harian | Edisi Kelantan | 24 Mei 2015

Tiada ulasan:

Catat Ulasan