Kota Sultan Ismail Petra

Kota Sultan Ismail Petra
Kota Sultan Ismail Petra di Zon Budaya di pusat bandar raya Kota Bharu, Kelantan, Malaysia.

Khamis, 28 Mei 2015

Perkhidmatan kereta api dari Johor Bahru ke Gua Musang bermula 10 Julai ini

KOTA BHARU: Keretapi Tanah Melayu Berhad (KTMB) akan dapat mengaktifkan perkhidmatan kereta api dari Perhentian Kereta Api Kemubu ke Perhentian Kereta Api Bukit Abu dan sebaliknya sebelum sambutan Hari Raya Aidilfitri ini khusus untuk kemudahan anak-anak sekolah. 

Menurut Presiden KTMB, Lt. Kol. (B) Hj. Sarbini bin Tijan, perkhidmatan tersebut amat kritikal untuk mengangkut anak-anak sekolah kerana kereta api menjadi mod pengangkutan utama untuk perjalanan pergi balik sekolah di kawasan pedalaman tersebut. 

Dalam pada itu, KTMB juga dijangka dapat memulakan perkhidmatan kereta api dari Johor Bahru, Johor ke Gua Musang, Kelantan mulai 10 Julai ini melalui Fasa 1 pemulihan perkhidmatan kereta api Pantai Timur.

KTMB juga akan menyediakan perkhidmatan sambungan secara percuma dengan bas dari Stesen Kereta Api Gua Musang untuk ke stesen-stesen kereta api Kuala Krai, Tanah Merah, Pasir Mas, dan Wakaf Bharu (Kota Bharu) untuk kemudahan penumpang.

Menurut KTMB lagi, mulai Julai ini semua perkhidmatan kereta api ekspres dari Kuala Lumpur dan Tumpat akan berakhir di Stesen Kereta Api JB Sentral, Johor Bahru, manakala KTMB akan menyediakan perkhidmatan kereta api ulang-alik dari Johor Bahru ke Woodlands (Singapura) untuk kemudahan penumpang. 

Sementara itu, kerja-kerja pembersihan dan baikpulih landasan di 250 lokasi sepanjang laluan terjejas banjir sedang giat dijalankan Bahagian Kejuruteraan KTMB, kontraktor yang dilantik, dan Regimen Askar Jurutera Diraja daripada Angkatan Tentera Malaysia. 

Bah Kuning yang melanda Kelantan pada Disember tahun lepas telah menyebabkan KTMB mengalami kerugian kira-kira RM400 juta. 

Perkhidmatan kereta api Pantai Timur dijangka dapat dipulihkan sepenuhnya menjelang hujung tahun depan termasuk perkhidmatan bagi sektor Kuala Lumpur - Tumpat - Kuala Lumpur.   

Sumber: Blog Gerbang KBBRI (www.kbbri.blogspot.com)

Tiada ulasan:

Catat Ulasan