Kota Sultan Ismail Petra

Kota Sultan Ismail Petra
Kota Sultan Ismail Petra di Zon Budaya di pusat bandar raya Kota Bharu, Kelantan, Malaysia.

Jumaat, 22 Mei 2015

RMK11: Projek tebatan banjir mampu atasi masalah banjir di Kelantan

KOTA BHARU: Projek tebatan banjir Sungai Kelantan secara bersepadu melalui pembinaan empangan Sungai Nenggiri dan Sungai Lebir dalam Rancangan Malaysia Kesebelas (RMK11) adalah satu langkah yang mampu mengatasi masalah banjir di negeri ini.

Pengerusi Jawatankuasa Kerajaan Tempatan, Perumahan, Belia dan Sukan Negeri Datuk Abdul Fattah Mahmood berkata kerajaan negeri percaya projek berkenaan akan memberi manfaat yang besar kepada penduduk di Kelantan.

"Ini merupakan projek yang telah lama kita (kerajaan negeri) minta dan kita berterima kasih kepada kerajaan persekutuan kerana memasukkanya dalam RMK11.

"Kita yakin melalui pembinaan tebatan banjir ini ia dapat mencegah daripada berlakunya banjir yang teruk," katanya ketika dihubungi Bernama di sini, Khamis.

Abdul Fattah berkata pengumuman kerajaan persekutuan mengenai pembinaan tebatan banjir itu dianggap sebagai pilihan yang tepat dan bijak untuk kepentingan rakyat negeri ini.

"Memang banjir itu kuasa Allah SWT tetapi kita boleh berusaha untuk mencegahnya dan ini satu langkah yang bijak dari kerajaan untuk mengurangkan kesan akibat banjir kepada rakyat," katanya.

Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak ketika membentangkan RMK11 di Dewan Rakyat hari ini, turut mengumumkan beberapa projek pembangunan untuk Kelantan yang akan dilaksanakan dalam RMK11.

Selain projek tebatan banjir itu, Perdana Menteri turut mengumumkan pembinaan Lebuhraya Kota Baharu-Kuala Krai dan pembesaran Lapangan Terbang Sultan Ismail Petra.

Dalam kejadian banjir luar biasa pada Disember tahun lepas, dianggarkan 300,000 orang dari seluruh negeri ini menjadi mangsa dan lebih 1,800 rumah musnah.

Bencana itu juga turut menyebabkan kerosakan besar kepada kemudahan awam seperti jalan raya, jambatan dan bangunan kerajaan.

Sumber: Bernama | 21 Mei 2015

Tiada ulasan:

Catat Ulasan