Kota Sultan Ismail Petra

Kota Sultan Ismail Petra
Kota Sultan Ismail Petra di Zon Budaya di pusat bandar raya Kota Bharu, Kelantan, Malaysia.

Jumaat, 28 Julai 2017

9 wat Siam di Tumpat diwartakan

Datuk Ahmad Yakob (kanan) menyampaikan sijil pewartaan wat sebagai tapak rekreasi dan kebudayaan masyarakat Siam kepada salah seorang sami di Wat Pikulthong di Tumpat hari ini.
TUMPAT: Kerajaan Pas Kelantan hari ini mewartakan sembilan buah wat Siam di sekitar daerah ini sebagai tapak rekreasi dan kebudayaan masyarakat tersebut.

Menteri Besar, Datuk Ahmad Yakob berkata, pewartaan itu bertujuan mengiktiraf kawasan rumah ibadat tersebut supaya tidak diganggu gugat mana-mana pihak pada masa depan.

Langkah itu kata beliau, merupakan kesinambungan inisiatif bekas menteri besar, Allahyarham Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat yang sejak sekian lama berusaha membela nasib masyarakat Siam.

“Di Tumpat terdapat 12 wat dan selepas melalui proses yang cukup panjang, kita berjaya mewartakan sembilan daripadanya. Baki tiga lagi wat juga akan diwartakan dalam masa terdekat.

“Inisiatif kerajaan negeri ini membuktikan hubungan harmoni antara kaum dan agama telah lama wujud di Kelantan. Kita harap perkara ini menjadi contoh kepada dunia,” katanya.

Beliau berkata demikian selepas menyempurnakan penyampaian warta sembilan tapak wat kepada Majlis Sangha Negeri Kelantan di Wat Pikulthong, di sini hari ini.

Sumber: Utusan Online | Nasional | 27 Julai 2017

Tiada ulasan:

Catat Ulasan