Kota Sultan Ismail Petra

Kota Sultan Ismail Petra
Kota Sultan Ismail Petra di Zon Budaya di pusat bandar raya Kota Bharu, Kelantan, Malaysia.

Selasa, 11 Julai 2017

Bomba terbangkan pesakit Orang Asli ke Hospital Gua Musang

Radiah Angah diberi rawatan awal di dalam helikopter semasa penerbangan ke Hospital Gua Musang dengan menggunakan helikopter Unit Udara Jabatan Bomba dan Penyelamat Malaysia, kelmarin.
GUA MUSANG: Seorang wanita Orang Asli dari Kampung Tendrik, Pos Bihai di sini yang terlantar sakit sejak seminggu lalu dibawa ke Hospital Gua Musang menggunakan helikopter Unit Udara Jabatan Bomba dan Penyelamat untuk mendapatkan rawatan, semalam.

Radiah Angah, 48, mengalami demam panas, muntah dan cirit-birit secara berterusan menyebabkan anggota tubuh badannya lemah tidak berdaya serta hilang selera makan.

Pegawai Perhubungan Awam jabatan tersebut, Penolong Pe­nguasa Bomba Mohd. Farhan Marzuki berkata, pesakit yang lemah dan tidak berdaya untuk berjalan itu terpaksa diangkat menggunakan pengusung.

Kata beliau, pihaknya berlepas dari Pangkalan Udara Subang pada pukul 1.15 petang selepas menerima laporan daripada Jabatan Kemajuan Orang Asli (Jakoa).

“Pasukan kami tiba di Kampung Tendrik pada pukul 2.15 petang dan mangsa selamat tiba di Balai Bomba Gua Musang pukul 3 petang.

“Pesakit terus dibawa ke hospital selepas itu menggunakan van Unit Emergency Medical Rescue Service (EMRS) bomba,” katanya di sini semalam.

Tambah Mohd. Farhan, pesawat Agusta Westland itu dikendalikan oleh juruterbang Kapten Sidek Abas bersama pembantu juruterbang, Penolong Kanan Penguasa Bomba, Mohd. Fadhlan Pauzie serta dua lagi anggota.

“Sehingga pertengahan tahun ini, hampir 15 penerbangan medical evacuation (Medevac) telah kita lakukan bagi membantu pesakit Orang Asli di kawasan Hulu Kelantan,” katanya.
Sumber: Utusan Malaysia | Wilayah - Kelantan | 10 Julai 2017 | Terbitan 11 Julai 2017

Tiada ulasan:

Catat Ulasan