INDUSTRI penerbangan tempatan bersedia untuk ‘terbang tinggi’ tahun depan, dengan prospek pertumbuhan yang besar, selepas melalui beberapa ‘pergolakan’ kecil tahun ini.
Syarikat penerbangan tempatan boleh menjadikan 2014, satu tahun untuk dikenang dengan Malaysia Airlines (Mas), AirAsia Bhd dan Malindo Air, bersedia untuk bersaing memenangi hati pelanggan.
Mas akan menggantikan pesawat lama untuk memberi laluan kepada ketibaan kapal terbang baharu untuk membantu meningkatkan lagi penawaran produk.
Syarikat penerbangan negara itu akan menggunakan kapasiti tambahan untuk meningkatkan kekerapan bagi memenuhi permintaan penumpang dan terbang ke destinasi baharu.
Model perniagaannya yang kukuh termasuk pemasaran dan promosi yang agresif, pengurusan kapasiti yang lebih baik, mengoptimumkan penggunaan aset dan memacu produktiviti.
Sementara itu, pertumbuhan positif syarikat penerbangan tambang rendah AirAsia, bakal diteruskan tahun baharu ini manakala syarikat penerbangan jarak jauhnya, AirAsia X, agresif memperluas kapasiti dari semasa ke semasa.
Kumpulan itu membuat tempahan terbesar dengan Airbus bagi tambahan 25 pesawat A330-300 bernilai AS$6 bilion (RM19.7 bilion).
Pesawat baharu itu akan membolehkan AirAsia menawarkan perkhidmatan tanpa henti ke destinasi di Eropah atau perkhidmatan sehenti ke Amerika Syarikat (AS).
Syarikat penerbangan hibrid berpangkalan di Malaysia, Malindo akan melebarkan sayapnya di India dengan menambah enam destinasi menjelang akhir tahun depan.
Syarikat itu akan memulakan sektor Kuala Lumpur-New Delhi akhir bulan ini, diikuti Trichy, Tamil Nadu, pada 2 Januari 2014 dan Mumbai, Maharashtra, pada 15 Februari 2014.
Kerajaan mahu jadikan Malaysia hab penerbangan
Kerajaan juga berjanji untuk mengubah Malaysia menjadi hab penerbangan serantau yang akan mempunyai kesan pengganda ke atas ekonomi.
Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak semasa membentangkan Bajet 2014 dengan janji untuk menggubal satu Dasar Penerbangan Nasional, bertujuan untuk mengukuhkan ekosistem dan rangkaian perkhidmatan dalam industri penerbangan.
Tahun 2014 juga akan menyambut Tahun Melawat Malaysia, sambutan pelancongan terbesar dan terhebat di negara dengan sasaran untuk menarik 28 juta ketibaan pelancong antarabangsa.
Syarikat penerbangan tempatan boleh menjadikan 2014, satu tahun untuk dikenang dengan Malaysia Airlines (Mas), AirAsia Bhd dan Malindo Air, bersedia untuk bersaing memenangi hati pelanggan.
Mas akan menggantikan pesawat lama untuk memberi laluan kepada ketibaan kapal terbang baharu untuk membantu meningkatkan lagi penawaran produk.
Syarikat penerbangan negara itu akan menggunakan kapasiti tambahan untuk meningkatkan kekerapan bagi memenuhi permintaan penumpang dan terbang ke destinasi baharu.
Model perniagaannya yang kukuh termasuk pemasaran dan promosi yang agresif, pengurusan kapasiti yang lebih baik, mengoptimumkan penggunaan aset dan memacu produktiviti.
Sementara itu, pertumbuhan positif syarikat penerbangan tambang rendah AirAsia, bakal diteruskan tahun baharu ini manakala syarikat penerbangan jarak jauhnya, AirAsia X, agresif memperluas kapasiti dari semasa ke semasa.
Kumpulan itu membuat tempahan terbesar dengan Airbus bagi tambahan 25 pesawat A330-300 bernilai AS$6 bilion (RM19.7 bilion).
Pesawat baharu itu akan membolehkan AirAsia menawarkan perkhidmatan tanpa henti ke destinasi di Eropah atau perkhidmatan sehenti ke Amerika Syarikat (AS).
Syarikat penerbangan hibrid berpangkalan di Malaysia, Malindo akan melebarkan sayapnya di India dengan menambah enam destinasi menjelang akhir tahun depan.
Syarikat itu akan memulakan sektor Kuala Lumpur-New Delhi akhir bulan ini, diikuti Trichy, Tamil Nadu, pada 2 Januari 2014 dan Mumbai, Maharashtra, pada 15 Februari 2014.
Kerajaan mahu jadikan Malaysia hab penerbangan
Kerajaan juga berjanji untuk mengubah Malaysia menjadi hab penerbangan serantau yang akan mempunyai kesan pengganda ke atas ekonomi.
Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak semasa membentangkan Bajet 2014 dengan janji untuk menggubal satu Dasar Penerbangan Nasional, bertujuan untuk mengukuhkan ekosistem dan rangkaian perkhidmatan dalam industri penerbangan.
Tahun 2014 juga akan menyambut Tahun Melawat Malaysia, sambutan pelancongan terbesar dan terhebat di negara dengan sasaran untuk menarik 28 juta ketibaan pelancong antarabangsa.
Program ini akan memberikan petanda baik untuk sektor penerbangan secara keseluruhan termasuk pengendali lapangan terbang, Malaysia Airports Holdings Bhd (MAHB), kerana akan meningkatkan ketibaan penumpang.
Institut Penyelidikan RHB menjangkakan persaingan antara AirAsia dan Mas kekal mencabar tetapi kurang teruk.
“Bagaimanapun, Malindo akan kurang agresif disebabkan struktur kos yang tinggi,” kata penganalisis Ahmad Maghfur Usman.
Beliau berkata, ini juga memberi manfaat kepada kedua-dua AirAsia dan Mas, jika mereka menetapkan strategi dengan betul dalam memaksimumkan hasil dan jumlah muatan.
“Persaingan sengit menyebabkan syarikat penerbangan menarik penumpang dengan diskaun yang banyak, yang akan membantu meningkatkan permintaan bagi perjalanan udara,” kata beliau, sambil menambah
bahawa ini akan memberi manfaat kepada MAHB.
KLIA2 bakal lonjak industri penerbangan
Terminal penerbangan tambang rendah yang baharu, Lapangan Terbang Antarabangsa Kuala Lumpur 2 (KLIA2) yang dijadualkan siap pada 2 Mei 2014 juga akan memberi rangsangan besar kepada industri penerbangan tempatan.
Ahmad Maghfur berkata, harga bahan api jet yang tinggi, kadar pertukaran yang tidak menentu dan persaingan sengit adalah antara faktor yang menjejaskan pendapatan syarikat penerbangan pada tahun ini.
Sementara itu, kedudukan AirAsia dan Mas berhubung denda yang dikenakan oleh Suruhanjaya Persaingan Malaysia pada September lalu kerana didakwa melanggar undang-undang persaingan mungkin diketahui pada Januari ini.
Institut Penyelidikan RHB menjangkakan persaingan antara AirAsia dan Mas kekal mencabar tetapi kurang teruk.
“Bagaimanapun, Malindo akan kurang agresif disebabkan struktur kos yang tinggi,” kata penganalisis Ahmad Maghfur Usman.
Beliau berkata, ini juga memberi manfaat kepada kedua-dua AirAsia dan Mas, jika mereka menetapkan strategi dengan betul dalam memaksimumkan hasil dan jumlah muatan.
“Persaingan sengit menyebabkan syarikat penerbangan menarik penumpang dengan diskaun yang banyak, yang akan membantu meningkatkan permintaan bagi perjalanan udara,” kata beliau, sambil menambah
bahawa ini akan memberi manfaat kepada MAHB.
KLIA2 bakal lonjak industri penerbangan
Terminal penerbangan tambang rendah yang baharu, Lapangan Terbang Antarabangsa Kuala Lumpur 2 (KLIA2) yang dijadualkan siap pada 2 Mei 2014 juga akan memberi rangsangan besar kepada industri penerbangan tempatan.
Ahmad Maghfur berkata, harga bahan api jet yang tinggi, kadar pertukaran yang tidak menentu dan persaingan sengit adalah antara faktor yang menjejaskan pendapatan syarikat penerbangan pada tahun ini.
Sementara itu, kedudukan AirAsia dan Mas berhubung denda yang dikenakan oleh Suruhanjaya Persaingan Malaysia pada September lalu kerana didakwa melanggar undang-undang persaingan mungkin diketahui pada Januari ini.
Pada 6 September 2013, suruhanjaya itu mengumumkan bahawa syarikat penerbangan berkenaan akan dikenakan denda sehingga RM10 juta setiap satu kerana melanggar Seksyen 4 (2)(b) Akta Persaingan 2010 setelah memeterai satu perjanjian yang menyaksikan kedua-dua syarikat penerbangan itu berkongsi pasaran di Malaysia.
Sumber: BERNAMA | 29 Disember 2013
Tiada ulasan:
Catat Ulasan