Kota Sultan Ismail Petra

Kota Sultan Ismail Petra
Kota Sultan Ismail Petra di Zon Budaya di pusat bandar raya Kota Bharu, Kelantan, Malaysia.

Khamis, 19 Disember 2013

MP PAS & BN tuntut Kerajaan Pusat naik taraf Lapangan Terbang Kota Bharu

KUALA LUMPUR: Ahli Parlimen (MP) PAS dan BN bersatu hati menuntut Kerajaan Pusat memperuntukkan perbelanjaan di bawah Kementerian Pengangkutan bagi menaik taraf Lapangan Terbang Sultan Ismail Petra.

Mereka mengakui bahawa satu-satunya lapangan terbang di negeri itu wajar dinaik taraf segera kerana keperluan mendesak dengan aliran keluar masuk para pelancong ke negeri Kelantan.

Ahli Parlimen Bachok, Ahmad Marzuk Shaary (gambar) melahirkan rasa kecewa apabila cadangan ini telah dibangkitkan beberapa kali di dalam Dewan Rakyat, malangnya kerajaan memberi jawapan yang mengecewakan.

"Ahli Parlimen Kelantan beberapa kali membangkitkan persoalan ini namun sehingga ini tidak ada apa-apa tercatat dalam bajet ini.

"Sudah sampai masanya lapangan terbang ini dijadikan lapangan terbang bertaraf antarabangsa. Jumlah pelancong keluar masuk terlalu ramai," katanya ketika berbahas di dalam dewan.

Beliau juga mempersoalkan mengapa peruntukan kali ini hanya memperuntukkan kepada Lapangan Terbang Sarawak dan Sabah sahaja. "Saya minta tambah peruntukan untuk Lapangan Terbang di Pengkalan Chepa ini," katanya.
 
Sementara itu, Ahli Parlimen Machang Datuk Ahmad Jazlan Yaakub (gambar kedua) juga mengakui lapangan terbang itu antara yang tertua dan wajar ia diperbesarkan sebagai penerbangan di peringkat antarabangsa.

Bahkan katanya, dengan menaik taraf lapangan terbang itu sekali gus menjadikan Kelantan sebagai pintu masuk utama pelancong dari luar negara.

"Dan yang paling penting, terutama bagi jemaah haji daripada Kelantan agar mereka boleh terus ke Arab Saudi, inilah keperluan mendesak yang perlu disegerakan," katanya ketika mencelah memohon penjelasan daripada Marzuk.

Dalam jawapan Timbalan Menteri Pengangkutan Datuk Abdul Aziz Karpawi menegaskan lapangan terbang sudah dinaik taraf dengan memanjangkan landasan lapangan terbang itu. "Menaik taraf akan ada dalam perancangan supaya dapat memenuhi keperluan masa akan datang," katanya.

Sumber: Harakah Daily | 3 Dis. 2013

Tiada ulasan:

Catat Ulasan