Kota Sultan Ismail Petra

Kota Sultan Ismail Petra
Kota Sultan Ismail Petra di Zon Budaya di pusat bandar raya Kota Bharu, Kelantan, Malaysia.

Khamis, 5 Disember 2013

Tujuh bersaudara ditahan kerana jadikan dadah sebagai perniagaan keluarga

Amran (tengah) menunjukkan wang tunai sambil pegawainya menunjukkan dadah yang dirampas
KOTA BHARU: Kegiatan tujuh bersaudara yang dipercayai menjadikan urusan jual beli dadah sebagai perniagaan keluarga, lumpuh apabila ditahan polis dalam Ops Cantas Khas Narkotik di sini, Isnin lalu.

Ketua Jabatan Siasatan Jenayah Narkotik (JSJN) Kelantan, Superintendan Amran Ramli berkata, serbuan itu dijalankan anggota JSJN, Ibu Pejabat Polis Kontinjen (IPK) ke atas sebuah rumah di Kampung Pulau Panjang, Pengkalan Chepa pada jam 10.10 pagi.

Katanya, dalam serbuan itu, sindiket terbesar yang dianggotai tiga beradik lelaki, bapa, menantu perempuan serta dua saudara masing-masing lelaki dan perempuan berusia antara 16 dan 64 tahun, ditahan.

“Hasil maklumat dan risikan, anggota serbuan menjumpai 10 bungkusan kertas mengandungi 62,400 pil kuda bernilai RM1.56 juta yang disorokkan di bawah kayu, bawah rumah papan tersebut.

“Selepas pemeriksaan lanjut, polis juga menemui RM16,849 wang tunai bercampur-campur dipercayai hasil jualan dadah yang disembunyikan di dalam sarung bantal di sebuah bilik salah seorang dari mereka,” katanya pada sidang media di IPK di sini, semalam.

Menurutnya, semua suspek itu mempunyai pertalian saudara yang aktif menjalankan kegiatan itu secara berkumpulan sejak tiga bulan lalu.

“Semua mereka berpakat menjalankan kegiatan ini dengan seorang mereka menjadi stokis, kedua pengedar dan selebihnya mencari pelanggan.

“Walau bagaimanapun, ketujuh-tujuh yang ditahan ini negatif dadah dan tidak mempunyai rekod jenayah lampau. Seorang daripada mereka bekerja di sebuah restoran makanan segera, tiga buruh, seorang pengawal keselamatan dan duanya tiada pekerjaan,” katanya.

Selain dadah dan wang tunai, polis turut menyita dua kereta jenis Perodua Kancil dan Perodua MyVi bersama empat motosikal milik mereka.

“Bekalan dadah ini dipercayai baru sahaja tiba ke tangan suspek dan bertujuan untuk dipasarkan ke Kelantan dan Terengganu,” katanya.

Kes disiasat mengikut Seksyen 39B Akta Dadah Berbahaya 1952 yang membawa hukuman mati mandatori, jika sabit kesalahan. Kesemua mereka direman tujuh hari berkuat kuasa 3 Disember lalu.

Dalam pada itu, Amran berkata, jumlah sitaan harta milik pengedar dadah di negeri ini mencecah RM4.4 juta setakat ini berbanding 1.9 juta dalam tempoh sama tahun lalu.

Sumber: Sinar Harian | Edisi Kelantan | 5 Dis. 2013

Tiada ulasan:

Catat Ulasan