Kota Sultan Ismail Petra

Kota Sultan Ismail Petra
Kota Sultan Ismail Petra di Zon Budaya di pusat bandar raya Kota Bharu, Kelantan, Malaysia.

Selasa, 28 Januari 2014

Jalan rosak jejas 2,000 penduduk sekitar Kota Jembal

Sebuah kereta melalui jalan yang berlubang-lubang di Kampung Kota Jembal, Kota Bharu, Kelantan, semalam.
KOTA BHARU: Hampir 2,000 penduduk di sekitar Sekolah Kebangsaan (SK) Raja Bahar, Kota Jembal di sini terpaksa berdepan dengan pelbagai masalah ekoran kerosakan jalan di Kampung Kota Jembal di sini yang semakin serius.

Selain keadaan jalan yang berlubang-lubang, kerja-kerja membaik pulih longkang di sepanjang jalan berkenaan juga masih lagi terbengkalai sejak tiga bulan lalu tanpa sebarang tindakan.

Keadaan tersebut turut menyebabkan kawasan yang menjadi laluan utama pelajar untuk ke sekolah itu mengalami limpahan air sehingga memasuki kawasan sekolah dan ke dalam kelas.

Menurut seorang penduduk, Azharuddin Mat, 50, keadaan tersebut telah menimbulkan kesukaran kepada penduduk di kawasan berkenaan memandangkan ia adalah laluan utama mereka setiap hari.

'Projek baik pulih longkang serta jalan ini sepatutnya telah lama disiapkan namun ia masih terbengkalai sehingga hari ini dan mendatangkan kesulitan kepada penduduk di sini.

"Saya berharap perkara ini diberi perhatian yang sewajarnya memandangkan jalan ini bukan hanya digunakan untuk pelajar-pelajar sekolah, malah turut menjadi laluan penghubung untuk beberapa buah kampung yang berdekatan," katanya kepada pemberita ketika ditemui di sini hari ini.

Seorang lagi penduduk, Mohd. Nasir Ismail, 43, berkata, dia menghadapi kesukaran setiap kali melalui jalan tersebut memandangkan keadaan laluan yang sempit serta berlubang-lubang.

"Keadaan jalan ini cukup bahaya terutamanya kepada pengguna motosikal yang mana sebelum ini telah berlaku beberapa kemalangan hingga terpaksa di bawa ke hospital.

"Justeru, tindakan segera perlu diambil oleh pihak-pihak yang berwajib bagi mengelakkan kejadian yang sama terus berulang dan lebih ramai lagi yang akan menjadi mangsa," katanya.

Bagi seorang penduduk, Nik Mohd. Rosdi Nik Mat, 46, berkata, dia berharap masalah ini dapat diselesaikan secepat mungkin bagi memberi keselesaan kepada penduduk di sekitar kawasan berkenaan.

"Saya amat berharap, masalah ini dapat ditangani segera supaya laluan tersebut dapat dibaiki dengan sempurna untuk kegunaan semua," katanya.

Sementara itu, Ketua Pemuda UMNO Bahagian Pengkalan Chepa, Haris Hussin turut memohon kepada pihak yang bertanggungjawab supaya segera menyiapkan kerja-kerja baik pulih ini secepat mungkin bagi mengelak masalah kepada penduduk setempat.

"Sekiranya masalah ini masih lagi berlarutan, saya akan cuba membantu membawa masalah ini kepada pihak berkaitan selain merujuk kepada Jabatan Pembangunan Persekutuan (JPP) bagi mempercepatkan usaha baik pulih," katanya.

Sumber: Utusan Malaysia | Edisi Timur | 27 Januari 2014

Tiada ulasan:

Catat Ulasan