Kota Sultan Ismail Petra

Kota Sultan Ismail Petra
Kota Sultan Ismail Petra di Zon Budaya di pusat bandar raya Kota Bharu, Kelantan, Malaysia.

Ahad, 22 Januari 2017

Banjir: Bekas kakitangan TH berlindung 11 jam atas loteng sebelum diselamatkan

PASIR PUTEH: Seorang bekas kakitangan Tabung Haji terpaksa berlindung hampir 11 jam di atas loteng rumahnya di Kampung Jerat Semata di sini, akibat banjir sebelum diselamatkan anggota penyelamat.

Che Roza Malek Sidik, 55, berkata air naik terlalu cepat pada Jumaat lepas menyebabkan beliau dan tujuh anggota keluarganya berpindah ke atas loteng berkenaan sambil menunggu kedatangan anggota penyelamat.

"Air mula naik pada waktu petang berikutan hujan lebat dan pada pukul 9 malam, paras air sekitar 0.8 meter di dalam rumah, manakala di luar rumah pula mencecah sehingga dua meter.

"Berikutan itu, saya mengarahkan isteri dan anak-anak untuk berlindung di atas loteng sambil menunggu kedatangan anggota penyelamat yang hanya tiba pada pukul 8 pagi semalam (Sabtu)," katanya.

Beliau berkata demikian ketika ditemui pemberita sewaktu membersihkan rumahnya selepas dibenarkan pulang dari pusat pemindahan banjir Kompleks Dewan Kamil di sini, Ahad.

Mengulas lanjut, Che Roza berkata beliau kerugian lebih RM10,000 selepas gagal menyelamatkan kesemua barangan dalam rumahnya kerana air yang naik terlalu cepat.

Beliau berkata antara barangan dalam rumah yang rosak termasuk sofa, peti sejuk, tilam, almari, selain sebuah kereta jenis Kancil dan lima motosikal yang diletak di luar rumah turut tenggelam dalam kejadian itu.

Katanya, banjir kali ini merupakan yang terburuk pernah dilaluinya sejak menetap di kampung tersebut kira-kira 28 tahun yang lepas.

Sumber: Bernama | 22 Jan. 2017

Tiada ulasan:

Catat Ulasan