Kota Sultan Ismail Petra

Kota Sultan Ismail Petra
Kota Sultan Ismail Petra di Zon Budaya di pusat bandar raya Kota Bharu, Kelantan, Malaysia.

Selasa, 25 April 2017

Longgokan sampah sekat laluan petani ke bendang

Longgokan sampah di atas jalan bersebelahan Stadium Mini Tumpat menghalang petani untuk ke bendang.
TUMPAT: Kira-kira 20 petani di kampung Pengkalan Nangka di sini, resah apabila laluan mereka untuk ke bendang disekat oleh timbunan sampah

Dakwa mereka, masalah jalan yang tertutup dengan timbunan sampah bersebelahan dengan Stadium Mini Tumpat itu sudah berlarutan seminggu lalu.

Petani, Husien Dollah, 67, berkata, sejak sampah berlonggok atas jalan dia dan petani lain tidak dapat ke bendang. “Kami tak dapat nak lalu sebab jalan tersekat dengan sampah. 

"Macam mana sampah yang diangkut oleh lori sampah dibuang di atas jalan raya dan bukannya dibawa masuk di tempat pelupusan sampah,” katanya.

Menurutnya, mereka mula resah kerana tidak dapat ke bendang sedangkan tanaman padi perlu ditabur baja.

Mohd Hafizi Ismail, 29, pula berkata, jalan sepanjang kira-kira 500 meter itu adalah laluan utama mereka.

“Sebelum ini, kami boleh melalui jalan ini dengan motosikal tapi sejak sampah dilonggokkan atas jalan, kami tersekat.

"Jalan ini satu-satunya yang ada untuk ke bendang padi di belakang Stadium Mini Tumpat seluas kira-kira 60 hektar,” katanya.

Tambahnya, sekiranya petani mahu juga ke bendang, mereka perlu berjalan kaki dan meredah semak samun sambil memikul baja seberat 25 kilogram.

"Keadaan ni betul-betul menyusahkan kami," katanya.

Sementara itu, Yang Dipertua Majlis Daerah Tumpat, Rosnazli Amin berkata, masalah jalan tertutup itu berpunca daripada jengkaut sampah rosak di hadapan pintu masuk tempat pelupusan sampah.

“Jengkaut yang rosak itu menghalang lori sampah masuk ke tempat pelupusan sampah menyebabkan berlakunya longgokan sampah di pintu masuk yang menjadi laluan petani ke bendang padi,” katanya.

Bagaimanapun katanya, jengkaut itu sedang dibaiki sejak hari pertama rosak lagi dan kelewatannya disebabkan syarikat pengurusan tapak terpaksa menunggu alat ganti.

“Kami berharap petani bersabar kerana masalah ini sudah mendapat perhatian pihak Majlis Daerah Tumpat,” katanya.

Sumber: Sinar Harian | Edisi Kelantan | 25 April 2017

Tiada ulasan:

Catat Ulasan