Kota Sultan Ismail Petra

Kota Sultan Ismail Petra
Kota Sultan Ismail Petra di Zon Budaya di pusat bandar raya Kota Bharu, Kelantan, Malaysia.

Khamis, 27 April 2017

Kehidupan Orang Asli Batek terancam: Kampung mengecil akibat penerokaan tanah untuk aktiviti perladangan

Penduduk Orang Asli suku kaum Batek mendakwa kehidupan mereka semakin terhimpit kerana dikelilingi ladang kelapa sawit.
GUA MUSANG: Aktiviti penerokaan tanah di hutan berhampiran Taman Negara Kuala Koh dekat sini yang dilakukan sejak empat tahun lalu menyebabkan ekosistem semula jadi serta kehidupan Orang Asli yang tinggal di kawasan itu kian terancam.

Tinjauan terbaharu me­nyaksikan kehidupan golongan masyarakat itu terutama daripada suku kaum Batek yang tinggal di Pos Kuala Koh terus terhimpit apabila semakin banyak tanah diteroka pihak luar untuk aktiviti perladangan.

Seramai 44 keluarga Orang Asli di situ mendakwa, mereka kini umpama merempat di bumi sendiri berikutan kampung yang didiami sejak turun-temurun semakin mengecil menjadi seolah-olah sebuah ‘pulau’ kerana dikelilingi dengan ladang kelapa sawit.

Penghulu Pos Kuala Koh, Hamdan Keladi berkata, beberapa tahun lalu, pihak syarikat perladangan meletakkan sekatan di pintu masuk perkampungan mereka sehingga mengundang kemarahan penduduk yang kemudiannya bertindak memusnahkan sekatan itu.

“Kami tidak sanggup untuk kehilangan tempat tinggal yang dihuni sejak ratusan tahun lalu. Sebelum ini, kami sudah hilang tanah kubur, sungai dan sumber hutan apabila pihak perladangan telah menyodok kawasan hutan.

“Kami risau sekiranya terpaksa berpindah dari kawasan ini kerana semakin lama aktiviti pe­nerokaan mereka semakin dekat dengan kampung kami,” katanya kepada Utusan Malaysia di sini semalam.

Seorang penduduk, Kolim Tebu, 56, pula mendakwa, akibat aktiviti perladangan itu, segala tanaman yang diusahakan penduduk seperti getah dan pokok buah-buahan telah dimusnahkan.

Katanya, pernah berlaku pokok getah yang ditanam dan hanya menunggu masa untuk mendapatkan hasil, telah digondolkan sesuka hati tanpa berbincang dengan mereka.

“Ketika ini penduduk hanya bergantung kepada ubi kayu, pisang dan sayur-sayuran lain untuk dijadikan sumber makanan.

“Kami bimbang nasib anak serta cucu suku kaum Batek yang semakin pupus sekiranya kampung ini lenyap,” katanya.

Seorang lagi penduduk, Mamat Ong, 46, pula berharap agar pihak yang bertanggungjawab mengawal aktiviti perladangan supaya tidak berleluasa sehingga menjejaskan kehidupan Orang Asli.

“Sekiranya tiada kawalan pihak kerajaan negeri atau pihak berkuasa, saya yakin Pos Kuala Koh akan lenyap dan terkubur sedikit masa lagi.

“Jika dahulu terdapat hampir 100 keluarga tinggal di kawasan ini, namun apabila berlakunya aktiviti penerokaan tanah hutan, masyarakat Orang Asli Batek terpaksa berpindah mencari kehidupan di tempat lain,” katanya.

Sumber: Utusan Malaysia | Wilayah - Kelantan | 26 April 2017 | Terbitan 27 April 2017

Tiada ulasan:

Catat Ulasan