Kota Sultan Ismail Petra

Kota Sultan Ismail Petra
Kota Sultan Ismail Petra di Zon Budaya di pusat bandar raya Kota Bharu, Kelantan, Malaysia.

Selasa, 25 April 2017

Pok Ceng peniup serunai Pasukan Gendang Besar Diraja Kelantan

Yap Chong Sing (kiri) telah berkhidmat hampir 20 tahun dengan Pasukan Gendang Besar Diraja dan merupakan satu-satunya anggota bukan kaum Melayu.
TUMPAT: Raut wajah Kemelayuan dan kepetahannya bertutur bahasa Melayu dialek Kelantan menyebabkan ramai menyangka “Pok Ceng” seorang Melayu.

Pok Ceng sebenarnya berbangsa Tionghua dan mahir meniup serunai mengalunkan pelbagai lagu tradisional Melayu Kelantan.

Tiupan serunainya begitu luar biasa hingga beliau ditawarkan me­nyertai Pasukan Gendang Besar Diraja Kelantan yang telah wujud selama lebih 150 tahun.

Pok Ceng atau Yap Chong Sing, 63, mendapat tempat istimewa mempersembahkan tiupan serunai setiap kali sambutan Puja Umur (Hari Keputeraan) Sultan Kelantan.

Pok Ceng yang berasal dari Kampung Paya Pasir, Wakaf Bharu di sini, berkata beliau mula bermain serunai sekitar 1980-an dan diajar seorang pemain serunai muslim Tionghua dikenali sebagai Che Sahak Muallaf.

“Pada mulanya saya hanya belajar bermain lagu untuk persembahan silat sahaja, namun sekitar 1990-an, saya diajak oleh seorang juruserunai Pasukan Gendang Besar Diraja Kelantan, Che Hussin Che Soh, 57, untuk sama-sama berlatih memainkan lagu-lagu khusus bagi kerabat diraja Kelantan.

“Saya belajar memainkan lagu-lagu khusus itu dan berlatih lebih dua tahun sebelum dite­rima menyertai pasukan itu secara rasmi pada 1997,” kata pesara Tenaga Nasional Berhad (TNB) itu kepada Bernama ketika menjalani latihan di Wakaf Tembesu, Berangan di sini.

Pok Ceng berkata, antara lagu-lagu khusus untuk kerabat diraja Kelantan ialah Raja Berangkat, Raja Bertabal dan Seri Istana.

“Juru serunai merupakan nadi kepada kumpulan ini kera­na kami yang mencorakkan ke­se­luruhan permainan muzik tradisional ini.

“Jika serunai sumbang, maka instrumen lain juga akan turut sumbang dan lagu tidak dapat dimainkan dengan sempurna,” katanya.

Sumber: Bernama | 19 April 2017

Tiada ulasan:

Catat Ulasan