Kota Sultan Ismail Petra

Kota Sultan Ismail Petra
Kota Sultan Ismail Petra di Zon Budaya di pusat bandar raya Kota Bharu, Kelantan, Malaysia.

Selasa, 25 April 2017

14 rumah di Kuala Balah rosak dipukul ribut

JELI: Sebanyak 14 rumah rosak akibat dipukul ribut di Kampung Kuala Balah di sini, semalam.

Seorang mangsa Fauziah Shafien, 40, berkata ketika kejadian pada 6.30 petang itu, dia bersama suami serta empat orang anak berusia antara 17 dan 20 berada di dalam rumah.

“Ketika angin membadai, saya yang berada di dapur sempat melihat bumbung rumah tercabut akibat ribut yang berlangsung selama satu jam itu. Saya kemudiannya menyelamatkan diri dengan anggota keluarga yang lain berkumpul di ruang tamu,” katanya ketika ditemui pemberita di sini, Selasa.

Fauziah berkata dia kerugian kira-kira RM10,000 apabila sebahagian daripada bumbung di bahagian dapur dan ruang tamu rumahnya tercabut dalam kejadian itu.

Seorang lagi mangsa Hamzah Abdullah, 58, berkata ketika kejadian, dia dan isterinya sedang berehat di rumah mereka sebelum terdengar deruan angin yang kuat.

"Keadaan bertambah cemas apabila rumah kami bagaikan bergoncang akibat dipukul angin kencang sehingga mengakibatkan bumbung di hadapan rumah 'terbang' dibawa ribut. Ini merupakan kejadian ribut pertama yang saya alami sejak tinggal di kampung ini kira-kira 30 tahun lepas,” kata Hamzah.

Sementara itu, Anggota Dewan Undangan Negeri Kuala Balah Datuk Abdul Aziz Derashid berkata pihaknya akan menghulurkan bantuan seperti zink dan wang tunai secepat mungkin kepada mangsa yang terlibat bagi meringankan beban mereka.

Sumber: Bernama | 25 April 2017

Tiada ulasan:

Catat Ulasan