Kota Sultan Ismail Petra

Kota Sultan Ismail Petra
Kota Sultan Ismail Petra di Zon Budaya di pusat bandar raya Kota Bharu, Kelantan, Malaysia.

Ahad, 30 April 2017

ECRL bakal lonjak pembangunan Bandar Perikanan Tok Bali

PASIR PUTEH: Projek Laluan Rel Pantai Timur (ECRL) bagi perkhidmatan kereta api akan memberi impak besar terhadap pembangunan Bandar Perikanan Tok Bali di sini, terutamanya dalam mewujudkan peluang pekerjaan kepada rakyat.

Anggota Dewan Undangan Negeri Semerak, Datuk Zawawi Othman berkata kemudahan perkhidmatan kereta api tersebut akan menarik minat pelabur untuk melabur di kawasan bandar perikanan berkenaan.

"Stesen ECRL yang akan dibina di Beris Lalang, Jelawat (Bachok) yang jaraknya dua kilometer dari Tok Bali akan menyumbang kepada minat pelabur untuk melabur di kawasan bandar perikanan itu," katanya kepada pemberita selepas merasmikan program Farmasi Bersama Komuniti di Kampng Guntong di sini, hari ini.

Projek sepanjang 600 kilometer itu akan menghubungkan Lembah Klang dengan kawasan Pantai Timur melalui rangkaian perkhidmatan kereta api yang melalui Pelabuhan Klang, Terminal Pengangkutan Bersepadu (ITT) Gombak, Bentong, Mentakab, Kuantan, Kemaman, Kerteh, Kuala Terengganu, Jelawat di Bachok dan berakhir di Pengkalan Kubor, Tumpat.

Zawawi berkata antara projek yang dikenal pasti untuk dilaksanakan di kawasan bandar perikanan itu ialah kilang ikan sardin, pelabuhan, taman perikanan serta industri kecil dan sederhana (IKS).

Sumber: Bernama | 30 April 2017

Tiada ulasan:

Catat Ulasan