Kota Sultan Ismail Petra

Kota Sultan Ismail Petra
Kota Sultan Ismail Petra di Zon Budaya di pusat bandar raya Kota Bharu, Kelantan, Malaysia.

Jumaat, 28 April 2017

Kelantan catat dua kematian akibat denggi tahun ini

KOTA BHARU: Sebanyak dua kematian akibat demam denggi direkodkan di Kelantan dalam tempoh Januari hingga semalam berbanding satu kematian bagi tempoh sama tahun lepas.

Pengarah Jabatan Kesihatan Kelantan Datuk Dr Ahmad Razin Ahmad Mahir berkata dua kematian tersebut membabitkan seorang lelaki berumur 67 tahun di sini dan seorang wanita berusia 63 tahun di Pasir Mas.

"Dalam tempoh berkenaan (tahun ini) kes demam denggi di negeri ini meningkat kepada 1,337 berbanding 922 kes dalam tempoh sama tahun lepas," katanya kepada pemberita selepas Majlis Gotong-Royong Perdana peringkat negeri di sini, hari ini.

Menurutnya hampir semua jajahan di Kelantan menunjukkan trend meningkat demam denggi dalam tempoh itu kecuali Kuala Krai dan Jeli. "Jajahan yang paling tinggi kes denggi adalah Kota Bharu iaitu 730 diikuti Tumpat (178), Tanah Merah (142), Bachok (105), Pasir Mas (96), Machang (34), Pasir Puteh (19), Gua Musang (17), Kuala Krai (14) dan Jeli (2)," katanya.

Dr Ahmad Razin berkata selain faktor cuaca, sikap masyarakat yang mengabaikan kebersihan apabila mudah membuang sampah di merata tempat hingga menjadi tempat pembiakan aedes adalah punca utama berlakunya peningkatan kes.

Katanya ada juga kalangan masyarakat yang suka menyimpan barang-barang lama atau terpakai seperti tayar secara tidak teratur sehingga menjadi tempat takungan air dan pembiakan nyamuk.

Beliau berkata langkah proaktif akan terus dilaksanakan bagi menghapuskan kawasan pembiakan nyamuk aedes dalam usaha mengekang peningkatan kes demam denggi selain menguatkuasakan kompaun kepada pemilik premis yang menjadi tempat pembiakan nyamuk aedes.

Sumber: Bernama | 27 April 2017

Tiada ulasan:

Catat Ulasan