Kota Sultan Ismail Petra

Kota Sultan Ismail Petra
Kota Sultan Ismail Petra di Zon Budaya di pusat bandar raya Kota Bharu, Kelantan, Malaysia.

Selasa, 25 April 2017

Mahkamah isytihar 
Pos Belatim sebagai Tanah Adat Orang Asli

Sebahagian daripada Orang Asli yang meraikan keputusan Mahkamah Tinggi yang mengisytiharkan Pos Belatim sebagai Tanah Adat Orang Asli selain membatalkan perjanjian Ladang Rakyat di Kota Bharu, Kelantan semalam.
KOTA BHARU: Mahkamah Tinggi di sini hari ini mengiktiraf kawasan seluas 9,361.5 hektar di Pos Belatim yang sebahagiannya dibangunkan oleh Kerajaan Pas Kelantan untuk projek Ladang Rakyat sebagai Tanah Adat Orang Asli.

Keputusan tersebut diputuskan oleh Hakim Mahkamah Tinggi Kuala Terengganu, Datuk Zai­nal Azman Ab. Aziz pada prosiding semakan kehakiman berkaitan kes yang berlarutan sejak enam tahun lalu itu.

Permohonan semakan kehakiman itu dibuat oleh Rosli Along, Angah Along dan Hassan Alang yang mewakili penduduk Orang Asli Pos Belatim dengan menama­kan Kerajaan Pas Kelantan dan Pengarah Tanah dan Galian ne­geri sebagai responden pertama dan kedua kes.

Pada prosiding itu, pemohon diwakili oleh peguam, Lim Heng Seng, S. Yogeswaran, M. Rajkuman dan Tan Hooi Ping manakala responden diwakili Penolong Penasihat Undang-undang negeri Kelantan, Nazlyza Mohd. Nazri.

Dalam permohonan tersebut, penduduk Orang Asli Pos Belatim memohon suatu Perintah Certiorari untuk membatalkan keputusan kerajaan negeri yang memberikan sebahagian tanah yang diduduki Orang Asli di Mukim Ulu Nenggiri, Gua Musang bagi pembangunan Ladang Rakyat.

Ketika membuat keputusan tersebut, Zainal Azman berkata, kerajaan negeri sebelum ini jelas telah mengiktiraf hak Orang Asli di negara ini dan pihaknya membenarkan permohonan yang dilakukan oleh pemohon.

Dalam masa sama beliau turut mengarahkan pihak responden membayar kos RM50,000 sebagai kos untuk prosiding semakan kehakiman.

“Kawasan hutan ini macam supermarket (pasar raya) dan farmasi kepada penduduk Orang Asli. Mahkamah mengeluarkan satu perintah untuk membatalkan keputusan kerajaan negeri untuk membangunkan Ladang Rakyat,” katanya.

Terdahulu, kira-kira 90 orang penduduk Orang Asli dari Gua Musang turut hadir ke mahkamah bagi mendengar keputusan kes yang difailkan pada tahun 2011 itu.

Sementara itu, Setiausaha Jaringan Kampung Orang Asal Kelantan (JKOAK), Mustafa Along berkata, penduduk Orang Asli menyambut baik keputusan yang dibuat oleh Mahkamah Tinggi tersebut yang mengiktiraf hak penduduk asal terhadap penempatan mereka.

“Kira-kira 800 penduduk dari Kampung Kenben, Kampung Chachu, Kampung Belatim, Kampung Cemal, Kampung Cegrok, Kampung Sempadik dan Kampung Kenset yang terletak di dalam Pos Belatim berasa lega dengan keputusan ini,” katanya.

Sumber: Utusan Malaysia | Mahkamah | 23 April 2017 | Terbitan 24 April 2017

Tiada ulasan:

Catat Ulasan