Kota Sultan Ismail Petra

Kota Sultan Ismail Petra
Kota Sultan Ismail Petra di Zon Budaya di pusat bandar raya Kota Bharu, Kelantan, Malaysia.

Selasa, 25 April 2017

Awasi anak tidak terjebak ketagih dadah pil kuda

Ketagihan pil kuda secara berterusan boleh mendatangkan bahaya termasuk penagih menjadi gila (gambar hiasan).
KOTA BHARU: Ibu bapa diingatkan supaya mengawasi pergerakan sehari­an anak-anak supaya mereka tidak terlibat dengan pil kuda yang dilihat semakin membimbangkan.

Pegawai Agensi Antidadah Kebangsaan (AADK) Kota Bharu, Mohd. Nazar Hussin berkata, kesan terhadap penggunaan pil kuda amat berbahaya termasuk mereka boleh menjadi gila.

Malah, katanya, golongan yang ketagihan pil kuda mampu membuat sesuatu perkara di luar jangkaan untuk mendapatkan wang membeli barangan terlarang tersebut.

“Ibu bapa yang mengetahui penglibatan anak-anak mereka dengan pengambilan dadah ini supaya tidak membiarkannya, sebaliknya perlu menghubungi AADK untuk tindakan dan rawatan,” katanya ketika dalam majlis pertandingan perahu cantik, di sini baru-baru ini.

Mohd. Nazar berkata, sejak ak­hir-akhir ini, didapati ramai dalam kalangan mereka terlibat dengan pil kuda adalah pelajar sekolah.

“Kita berharap supaya ibu bapa dan orang ramai boleh mengesan andainya anak-anak mereka terlibat dengan dadah tersebut,” katanya.

Dalam pada itu, katanya, ibu bapa atau keluarga boleh mendapatkan bantuan pemulihan dengan menghubungi talian 09-7414724 untuk bersama membantu anak-anak mereka terlibat dengan dadah.

Sumber: Utusan Malaysia | Wilayah - Kelantan | 24 April 2017 | Terbitan 25 April 2017

Tiada ulasan:

Catat Ulasan