Kota Sultan Ismail Petra

Kota Sultan Ismail Petra
Kota Sultan Ismail Petra di Zon Budaya di pusat bandar raya Kota Bharu, Kelantan, Malaysia.

Selasa, 25 April 2017

Kuala Sabak berpotensi menjadi tarikan pelancongan

KOTA BHARU: Nama Pantai Sabak bukan lagi asing apabila ia menjadi tanda sejarah penting negara apabila tentera Jepun buat pertama kali mendarat di Tanah Melayu.

Namun, tanpa ramai menyedari, terdapat banyak kawasan di sepanjang pantai ini boleh dibangunkan, terutama sebagai tarikan pelancong bertandang ke sini.

Melalui inisiatif Komuniti Nelayan Tanjung Kuala Sabak dengan kerjasama beberapa agensi kerajaan berjaya mencungkil bakat nelayan tempatan dengan penganjuran program Pertandingan Hiasan Perahu Cantik.

Pengerusinya, Faizal Rasyid berkata, acara itu dirancang bagi memperkenalkan Kuala Sabak yang masih kekal dengan nelayan menggunakan perahu sebagai mata pencarian mereka.

Katanya, sebanyak 39 perahu penyertaan diterima di mana pemilik-pemilik perahu dikehendaki mencantikkan perahu mereka dengan kreativiti masing-masing.

“Secara tidak langsung, ia akan meningkatkan ukhuwah antara golongan nelayan selain memperkenalkan orang luar terhadap produk yang kami ada,” katanya.

Program itu mendapat sokongan Jabatan Perikanan Negeri, Lembaga Kemajuan Ikan Malaysia (LKIM), Agensi Penguatkuasaan Maritim Malaysia (APMM) Kelantan, Agensi Anti Dadah Kebangsaan (AADK) dan beberapa agensi berkaitan.

Perahu terbaik keseluruhan dimenangi oleh Ramli Mat dengan kreativiti kepala perahu dan hiasan dalaman yang menarik perhatian juri.

Hadir merasmikan majlis itu Pengarah Perikanan Kelantan, Mohd Zin Saad. Turut bersama, Timbalan Pengerusi Kumpulan Media Karangkraf, Datuk Muhammad Nasir Hamzah dan Pengarah Maritim Kelantan, Kapten Nurul Hizam Zakaria.

Sehubungan dengan itu, Faizal mengharapkan kerajaan dapat menyediakan infrastruktur termasuk membantu penduduk agar dapat menjana ekonomi yang lebih baik di masa hadapan.

Dalam pada itu, Pengarah LKIM, Azib Yaacob berkata, pihaknya merancang membangunkan pasar nelayan di kawasan itu berskala sederhana termasuk lengkap dengan sebuah jeti.

“Ia secara tidak langsung menjadi pemangkin kepada pembangunan di kawasan ini sekali gus menaikkan lagi pembangunan di kawasan tersebut,” katanya.

Sumber: Sinar Harian | Edisi Kelantan | 23 April 2017

Tiada ulasan:

Catat Ulasan