Kota Sultan Ismail Petra

Kota Sultan Ismail Petra
Kota Sultan Ismail Petra di Zon Budaya di pusat bandar raya Kota Bharu, Kelantan, Malaysia.

Ahad, 29 Oktober 2017

Jangan ghairah sokong dasar kesemarataan - Ibrahim Ali

Dr. Ibrahim Ali (kiri) menyerahkan sumbangan beras kepada penduduk ketika melawat kawasan Dewan Undangan Negeri (DUN) Pengkalan Pasir, Pasir Mas.
PASIR MAS: Pemimpin Melayu pembangkang diingatkan supaya tidak terlalu ghairah menyokong dasar kesemarataan yang dibawa sesetengah pihak kerana ia bertentangan dengan Perkara 153 Perlembagaan Malaysia iaitu hak istimewa bumiputera.

Presiden Pertubuhan Pribumi Perkasa Malaysia (Perkasa) Datuk Dr. Ibrahim Ali berkata, konsep tersebut boleh menghakis kepentingan orang Melayu dan bumiputera sekali gus menggugat kestabilan politik negara.

Menurutnya, kumpulan pemimpin Melayu tersebut perlu sedar, kesamarataan hak yang diperjuangkan mereka tidak jauh berbeza dengan dasar Malaysia-Malaysian yang dibawa DAP.

“Bila disebut dasar kesamarataan, bermakna tiada lagi keistimewaan kaum bumiputera seperti yang terkandung dalam Perlembagaan. Sedangkan perkara itu terkandung dalam perjanjian kontrak sosial sebelum ini,” katanya.

Beliau berkata demikian kepada pemberita selepas program turun padang Perkasa dan menyampaikan sumbangan kepada penduduk di kawasan Dewan Undangan Negeri (DUN) Pengkalan Pasir, di sini hari ini.

Ibrahim dalam pada itu memberitahu, konsep kesamarataan hak tidak sesuai dilaksanakan di negara ini kerana keadaan ekonomi bumiputera masih jauh ketinggalan berbanding kaum-kaum lain. 

Sumber: Utusan Online | Politik | 27 Oktober 2017

Tiada ulasan:

Catat Ulasan