Kota Sultan Ismail Petra

Kota Sultan Ismail Petra
Kota Sultan Ismail Petra di Zon Budaya di pusat bandar raya Kota Bharu, Kelantan, Malaysia.

Ahad, 8 Oktober 2017

Pengusaha pasir di empat daerah di Kelantan laksana 'aku janji'

KUALA LUMPUR: Suruhanjaya Persaingan Malaysia (MyCC) telah menerima ikrar 'aku janji' daripada sekumpulan pengusaha pasir di daerah Kota Bharu, Pasir Mas, Tanah Merah dan Machang di Kelantan berhubung harga pasir.

Ketua pegawaii Eksekutif MyCC Datuk Abu Samah Shabudin berkata pengusaha pasir terlibat telah berjanji untuk membatalkan senarai harga pasir bertarikh 10 Januari 2017, menamatkan sebarang perbuatan antipersaingan berhubung senarai harga serta mengeluarkan kenyataan media mengenai 'aku janji' mereka dalam akhbar-akhbar utama.

"Perjanjian antara pesaing untuk menetapkan harga adalah dilarang di bawah Seksyen 4(2)(a) Akta Persaingan 2010 (Act) kerana ia mengurangkan persaingan di pasaran, menyebabkan harga lebih tinggi dibayar oleh pengguna. Ini boleh memudaratkan kebajikan pengguna dan sinilah MyCC memainkan peranan sebagai pengawal selia undang-undang persaingan di Malaysia," kata beliau dalam satu kenyataan di sini hari ini.

Beliau berkata kartel harga adalah dilarang di bawah akta itu kerana ia menghalang kecekapan, inovasi dan keusahawanan dan oleh itu pengguna tidak akan menikmati harga dan pilihan yang kompetitif.

"Oleh itu, MyCC tidak akan teragak-agak untuk mengambil tindakan terhadap mana-mana kartel untuk melindungi pengguna Malaysia,"kata Abu Samah.

Beliau juga meminta orang ramai yang mempunyai apa-apa maklumat mengenai kemungkinan aktiviti kartel atau anti persaingan supaya tampil ke hadapan.

Ditubuhkan pada Jun 2011, MyCC ialah sebuah badan bebas yang bertanggungjawab untuk menguatkuasakan Akta Suruhanjaya Persaingan 2010 yang dilaksanakan untuk menggalakkan persaingan sihat yang seterusnya akan merangsang produktiviti dan inovasi, lantas mewujudkan pilihan produk baharu atau servis lebih banyak kepada pengguna dan kualiti lebih baik pada harga yang berpatutan.

Akta tersebut digunapakai kepada semua aktiviti komersil yang ditanggung di dalam dan di luar Malaysia yang boleh menjejaskan persaingan di pasaran Malaysia.

Ia memberikan satu rangka kerja kawal termasuk kuasa menyiasat, menghakimi dan mengenakan penalti kepada pesalah undang-undang persaingan. Untuk maklumat lanjut tentang Akta dan MyCC, sila rujuk laman web www.mycc.gov.my.

Sumber: Bernama | 7 Oktober 2017

Tiada ulasan:

Catat Ulasan