Kota Sultan Ismail Petra

Kota Sultan Ismail Petra
Kota Sultan Ismail Petra di Zon Budaya di pusat bandar raya Kota Bharu, Kelantan, Malaysia.

Isnin, 30 Mei 2016

Jadikan Kelantan gerbang makanan sihat

Replika cek kutipan program larian amal diserahkan kepada Dr Razin (kiri) sambil diperhatikan oleh Mohd Rosdi (tengah).
TUMPAT: Jabatan kesihatan negeri bercadang menjadikan Kelantan sebagai gerbang makanan sihat sempena Ramadan tahun ini.

Pengarah Kesihatan Kelantan, Datuk Dr Ahmad Razin Ahmad Maher berkata, perbincangan telah pun diadakan di antara pengusaha makanan dan majlis daerah bagi tujuan itu.

“Sempena kemunculan bazar Ramadan kali ini, kita jadikan Kelantan sebagai gerbang makanan sihat. Ini bermakna makanan yang dijual oleh peniaga itu lazat, selamat dan berkat.

"Selamat itu bersih daripada bahan kimia, daripada kuman dan tidak mendatangkan keracunan makanan,” katanya selepas Program Larian Amal Generasiku Sayang 2016 di Tumpat, kelmarin yang dirasmikan Pemangku Ketua Umno Bahagian Tumpat, Datuk Mohd Rosdi Ab Aziz.

Sementara itu, Mohd Rosdi berkata, program Larian Amal Generasiku Sayang adalah rentetan daripada pelancaran program Rumahku Generasiku Sayang yang dibuka untuk tempat perlindungan sementara kepada remaja hamil luar nikah.

“Kutipan daripada larian amal ini bagi mengumpul dana Tabung Generasiku Sayang nanti dan Dengan adanya rumah ini memberi satu harapan baru kepada remaja terbabit untuk meneruskan penghidupan mereka," katanya sambil memberitahu langkah Kementerian Kesihatan mewujudkan Rumah Generasiku Sayang amat tepat untuk menyelamat remaja terlanjur.

Beliau turut berharap, NGO dan badan korporat mengambil bahagian bersama membantu penghuni rumah tersebut agar mereka mendapat pembelaan sewajarnya.

Sejak dilancarkan Rumah Generasi Sayangku berjaya mengumpul dana RM50,000 dan orang ramai, NGO dan badan korporat dialu-alukan untuk menghulurkan sumbangan.

Rumah Generasiku Sayang yang pertama di negeri ini dibuka di Jalan Bukit Tanah, Tumpat dengan menyediakan tempat perlindungan sementara serta rawatan ketika hamil dan selepas bersalin.
 
Sumber: Sinar Harian | Edisi Kelantan | 30 Mei 2016 

Tiada ulasan:

Catat Ulasan