Kota Sultan Ismail Petra

Kota Sultan Ismail Petra
Kota Sultan Ismail Petra di Zon Budaya di pusat bandar raya Kota Bharu, Kelantan, Malaysia.

Isnin, 23 Mei 2016

POKB bantu kanak-kanak bibir sumbing di Kelantan

KUALA KRAI: Persatuan Orang Kota Bharu (POKB) akan membantu 100 kanak-kanak yang menghadapi masalah bibir sumbing sejak lahir di negeri ini.

Presidennya Datuk Sheikh Ahmad Dusuki Sheikh Mohamad berkata 100 kanak-kanak itu dari daerah Machang, Kuala Krai dan Dabong.

"Mereka akan dibantu mendapatkan pembedahan di Hospital Kuala Krai," katanya kepada pemberita selepas majlis perasmian Program Khidmat Kasih Masyarakat Pembedahan Bibir Sumbing Fakulti Pergigian Universiti Malaya di Hospital Kuala Krai di sini, hari ini.

Majlis tersebut dirasmikan Setiausaha Kerajaan Negeri Kelantan Datuk Mohd Fauzi Che Mamat.

Ahmad Dusuki berkata Hospital Kuala Krai merupakan hospital pertama di Kelantan yang menjalin kerjasama dengan POKB bagi membantu mereka yang mengalami bibir sumbing.

"Setakat ini sudah lapan orang daripada 100 orang bibir sumbing sudah mendapat pembedahan di Hospital Kuala Krai," kata Ahmad Dusuki.

Bagi membolehkan inisiatif itu diperluaskan ke seluruh negeri ini dengan berkesan, beliau berkata POKB turut bekerjasama dengan Pusat Perubatan Universiti Malaya, Hospital Raja Perempuan Zainab II (HRPZII) dan Majlis Orang-Orang Besar Kelantan.

Katanya pesakit yang mahu mendapatkan rawatan melalui program tersebut boleh membuat permohonan melalui pegawai daerah masing-masing.

Sumber: Bernama | 23 Mei 2016

Tiada ulasan:

Catat Ulasan