Kota Sultan Ismail Petra

Kota Sultan Ismail Petra
Kota Sultan Ismail Petra di Zon Budaya di pusat bandar raya Kota Bharu, Kelantan, Malaysia.

Khamis, 25 Ogos 2016

Hospital Tumpat peroleh sijil pengesahan halal


Timbalan Pengarah Operasi Jabatam Hal Ehwal Agama Islam Negeri Kelantan (JAHEIK), Hasnan Ramli (tengah) menyaksikan penyampaian sijil pengesahan HALAL daripada Timbalan Pengarah Kesihatan Negeri (Perubatan), Dr. Norazmi Abdullah kepada Pengarah Hospital Tumpat, Dr. Norlaili Sabariah Mohd Ghazali untuk Unit Sajian Hospital Tumpat di sini.
TUMPAT: Hospital Tumpat muncul sebagai hospital pertama di Kelantan yang menerima sijil pengesahan halal Malaysia oleh Jabatan Hal Ehwal Agama Islam Kelantan (JAHEAIK). 

Ia juga menjadikan Hospital Tumpat adalah hospital kelima di seluruh negara yang menerima sijil pengesahan itu

Timbalan Pengarah Kesihatan Negeri (Perubatan), Dr Norazmi Abdullah, berkata pengesahan itu memberi jaminan kepada pengguna muslim bahawa makanan yang dihidangkan di hospital adalah dari unsur yang halal. 

"Hospital Sultan Haji Ahmad Shah (HOSHAS) Temerloh, Pahang adalah unit sajian hospital pertama yang mendapat sijil halal, empat tahun lalu. 

"Ini menjadi inspirasi kepada hospital lain khususnya di Kelantan untuk memohon persijilan Halal dari JAHEAIK," katanya kepada pemberita selepas majlis penyampaian sijil itu di Pusat Latihan Hospital Tumpat di sini, hari ini. 

Sijil pengesahan halal disampaikan oleh Timbalan Pengarah Operasi JAHEAIK, Dr Hasnan Ramli kepada Dr Norazmi dengan disaksikan oleh Pengarah Hospital Tumpat, Dr Nor Laili Sabariah Mohd Ghazali. 

Sementara itu, Dr Nor Laili Sabariah berkata, Hospital Tumpat sudah memperoleh sijil dari dua skim iaitu di bawah Amalan Pengilangan Baik (GMP) serta Titik Kawalan Keselamatan Makanan (HACCP) pada 2013 dan 2015. 

"Kami mula memohon persijilan halal dari JAHEAIK pada Jun lalu dan diluluskan sebulan selepas itu. 

Dengan memperoleh sijil halal ini pesakit tidak akan ragu dengan penyediaan makanan dari unit sajian kami kerana bahan mentah yang digunakan adalah halal," katanya.

Sumber: Berita Harian | Wilayah Timur | 21 Ogos 2016

Tiada ulasan:

Catat Ulasan