Kota Sultan Ismail Petra

Kota Sultan Ismail Petra
Kota Sultan Ismail Petra di Zon Budaya di pusat bandar raya Kota Bharu, Kelantan, Malaysia.

Ahad, 28 Ogos 2016

Pemuda UMNO Johor Bahru gesa selaraskan cuti hujung minggu di negeri Johor

Syaiful Rizal Abd Ghani
JOHOR BAHRU: Pemuda Umno Bahagian Johor Bahru hari ini memohon kerajaan negeri di bawah pimpinan Datuk Mohamed Khaled Nordin untuk mengkaji penyelarasan cuti hujung minggu bagi sektor awam dan swasta di negeri ini.

Ketuanya, Syaiful Rizal Abd Ghani berkata, kajian penyelarasan ini penting memandangkan banyak keluhan dan rungutan dari golongan muda khususnya ibu bapa yang berkerja di sektor swasta.

Menurutnya, adalah niat murni DYMM Sultan Johor untuk menghidupkan syiar hari Jumaat selaras dengan Islam sebagai agama rasmi negara.

“Pelaksanaan cuti hari Jumaat yang tidak diselaraskan ini telah merampas sebahagian masa yang sangat berharga bagi rakyat untuk bersama-sama dengan keluarga dan hanya mereka yang berkhidmat dengan kerajaan sahaja yang tidak terjejas.

"Golongan yang terjejas ini ialah kedua ibu bapa yang bekerja dengan syarikat swasta serta ibu yang bekerja di syarikat swasta dan bapa yang berkerja dengan kerajaan atau sebaliknya,” katanya.

Katanya, kesan dari cuti yang tidak selaras ini mengakibatkan anak-anak bersendirian di rumah jika kedua-dua ibu bapa berkerja pada hari Jumaat.

Sumber: Sinar Harian | Edisi Johor | 27 Ogos 2016

Tiada ulasan:

Catat Ulasan