Kota Sultan Ismail Petra

Kota Sultan Ismail Petra
Kota Sultan Ismail Petra di Zon Budaya di pusat bandar raya Kota Bharu, Kelantan, Malaysia.

Jumaat, 24 Mac 2017

JBPM lakukan penerbangan ihsan selamat Orang Asli di Gua Musang

GUA MUSANG: Unit Udara Jabatan Bomba dan Penyelamat Malaysia (JBPM) hari ini melakukan penerbangan ihsan bagi membantu seorang pemuda Orang Asli yang patah pinggang akibatan kemalangan motosikal.

Pegawai Perhubungan Awam, Bahagian Udara JBPM Penguasa Siti Farizun Naim berkata JBPM melakukan penerbangan ihsan itu bagi membawa keluar Edi Alang, 24, yang tinggal di Pos Belatim di sini, ke Hospital Gua Musang untuk mendapatkan rawatan.

Siti Farizun berkata penerbangan menggunakan helikopter AW 139 itu berlepas dari Subang pada 12.45 tengah hari tadi dan tiba di Pos Belatim pada 1.46 tengah hari.

"Mangsa kemudiannya dibawa keluar dari Pos Belatim dan tiba di Balai Bomba dan Penyelamat (BBP) Gua Musang pada pukul 2.10 petang dan dikejarkan ke Hospital Gua Musang menggunakan ambulans bomba untuk mendapatkan rawatan.

Sebelum itu, BBP Gua Musang menerima panggilan pada pukul 11.50 pagi daripada kakitangan Jabatan Kemajuan Orang Asli yang mengatakan terdapat seorang pemuda Orang Asli patah pinggang selepas kemalangan motosikal," katanya ketika dihubungi di sini, hari ini.

Siti Farizun berkata ibu saudara mangsa, Asah Asu, 32, turut mengiringi mangsa dalam penerbangan itu.

Beliau mengakui penerbangan ihsan itu sudah banyak membantu kaum Orang Asli di Hulu Kelantan diawal tahun ini termasuk turut digunakan untuk mengangkut pelajar kaum itu terjejas banjir.

Sumber: Bernama | 24 Mac 2017

Tiada ulasan:

Catat Ulasan