Kota Sultan Ismail Petra

Kota Sultan Ismail Petra
Kota Sultan Ismail Petra di Zon Budaya di pusat bandar raya Kota Bharu, Kelantan, Malaysia.

Jumaat, 24 Mac 2017

Pelajar rayu tanggung kos ke Mesir

Ku Abdul Muhaimin bersama ibunya ketika ditemui di tempat kerjanya di taman kekal pengeluaran makanan, dekat Tanah Merah
TANAH MERAH: Seorang hafiz al-Quran dari Felda Kemahang 1, di sini, merayu bantuan orang ramai bagi membolehkannya melanjutkan pelajaran peringkat ijazah sarjana muda di Universiti Al-Azhar, Mesir, akhir bulan ini.

Ku Abdul Muhaimin Ku Mat, 21, berkata, berdasarkan surat tawaran rasmi diterimanya, dia perlu menyediakan wang sebanyak RM3,538 untuk kos pengurusan termasuk tiket kapal terbang.

Katanya, dengan pendapatan keluarganya bergantung kepada hasil menanam sayur, dia amat memerlukan bantuan segera daripada orang ramai kerana dijadualkan bertolak ke Mesir antara Isnin dan Khamis ini.

“Jumlah tersebut tidak termasuk duit belanja. Saya tidak dapat penajaan dari mana-mana pihak dan pergi ke sana atas tanggungan sendiri,” katanya yang merupakan lulusan Diploma Tahfiz Darul Quran Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (Jakim) Kuala Kubu Baru, Selangor.

Anak kesembilan daripada 10 beradik itu kini membantu ibu bapanya di taman kekal pengeluaran makanan, dekat sini, selepas tamat pengajian diploma, awal bulan ini.

Ku Abdul Muhaimin berkata, dia mendapat tawaran melanjutkan pelajaran di universiti terkenal itu untuk tempoh selama empat tahun dalam bidang pengajian Usuluddin.

“Hanya empat lulusan Diploma Tahfiz Darul Quran Jakim dapat tawaran melanjutkan pengajian di Mesir pada tahun ini termasuk saya sebab itu saya harap sangat dapat pergi,” katanya. 
 
Orang ramai ingin membantu boleh menyalurkan sumbangan melalui Maybank di nombor akaun 1620-7666-6790 atas nama Ku Abdul Muhaimin atau menghubunginya di talian 013-3969499.
 
Sumber: Sinar Harian | Edisi Kelantan | 24 Mac 2017

Tiada ulasan:

Catat Ulasan