Kota Sultan Ismail Petra

Kota Sultan Ismail Petra
Kota Sultan Ismail Petra di Zon Budaya di pusat bandar raya Kota Bharu, Kelantan, Malaysia.

Khamis, 25 Jun 2015

Kerajaan negeri sambut baik kemudahan ‘baby hatch’ di Hospital Pakar KPJ Perdana

KOTA BHARU: Kerajaan negeri menyambut baik usaha Kumpulan Perubatan Johor (KPJ) menyediakan kemudahan ‘baby hatch’ atau peti pelindungan bagi menyelamatkan bayi yang baru lahir sekali gus mengurangkan masalah pembuangan bayi di negara ini.

Pengerusi Jawatankuasa Pembangunan Keluarga, Kebajikan dan Kesejahteraan Rakyat, Mumtaz Mat Nawi berkata, bagaimanapun kerajaan negeri mempunyai pendekatan sendiri dalam mengatasi masalah sosial yang membimbangkan semua pihak itu.

“Tak salah KPJ nak buat dalam kapasiti dia, yang penting nyawa bayi diselamatkan dan individu terlibat mempunyai alternatif tanpa mengorbankan nyawa yang tidak berdosa.

“Di Kelantan, kita sediakan kemudahan skim az-ziwaj kepada pasangan yang kurang berkemampuan sebagai galakkan untuk mereka berkahwin sekali gus mengelak perkara tidak diingini,” katanya kepada Sinar Harian di sini, semalam.

Menurutnya, dalam masa sama kerajaan negeri turut mengedar dan membuat induksi keluarga di samping memberi panduan untuk menjaga aurat dan pergaulan.

“Kita juga banyakkan kuliah fiqh wanita sebagai galakkan menuju gerbang perkahwinan,” katanya.

Kemudahan ‘baby hatch’ di KPJ dilancarkan pada 2010 oleh sebuah pertubuhan bukan kerajaan, Yayasan Orphancare dan sehingga kini sembilan cawangan hospital berkenaan mempunyai kemudahan tersebut termasuk di Hospital Pakar KPJ Perdana, Kota Bharu.

Walaupun sudah lima tahun dilancarkan, namun masih ramai tidak mengetahui tentang kemudahan disediakan.
 
Sumber: Sinar Harian | Edisi Kelantan | 24 Jun 2015

Tiada ulasan:

Catat Ulasan