Kota Sultan Ismail Petra

Kota Sultan Ismail Petra
Kota Sultan Ismail Petra di Zon Budaya di pusat bandar raya Kota Bharu, Kelantan, Malaysia.

Isnin, 29 Jun 2015

32 daripada 43 keluarga mangsa banjir di khemah berpindah ke Kem PLKN Etnobotani

GUA MUSANG: Sebanyak 32 daripada 43 keluarga mangsa banjir yang tinggal di khemah di bandar utama, di sini, telah dipindahkan ke kem Program Latihan Khidmat Negara (PLKN) Etnobotani secara berperingkat sejak seminggu lepas.

Anggota Dewan Undangan Negeri (ADUN) Galas Ab Aziz Yusof berkata sebelah keluarga yang enggan berpindah ke penempatan sementara yang disediakan oleh kerajaan itu sedang dipujuk memandangkan tempat itu lebih selesa dan dilengkapi kemudahan asas.

"Mereka yang tinggal di kem terbabit juga bersifat sementara kerana masih menunggu rumah kekal yang dalam pembinaan siap sepenuhnya," katanya kepada pemberita di sini, hari ini.

Ab Aziz, yang juga Naib Ketua Umno bahagian tersebut, berkata kerajaan memandang serius keengganan mangsa banjir yang masih tinggal di dalam khemah sehingga menjelang Aidilfitri kerana menganggap penempatan itu tidak lagi sesuai untuk dihuni.

Beliau berkata mangsa banjir yang tinggal di dalam khemah bersetuju untuk berpindah ke kem PLKN selepas diadakan perbicangan bersama antara Ketua Sektor Unit Pemulihan Pasca Banjir Jabatan Perdana Menteri (JPM) Datuk Muhammad Yusoff Wazir baru-baru ini.

"Perbincangan itu juga turut mendapat campur tangan ADUN Paloh Datuk Nozula Mat Diah bagi menyelesaikan penempatan sementara mangsa banjir," katanya.

Katanya, kerajaan Persekutuan dan Unit Pemulihan Pasca Banjir kini berusaha memberikan tempat tinggal sementara yang lebih baik kepada semua mangsa banjir sementara menunggu rumah kekal siap dibina.

"Mereka diarahkan berpindah ke kem PLKN itu kerana banyak kemudahan termasuk makanan disediakan secara percuma tanpa bersusah-payah untuk mereka masak sendiri," katanya.

Sumber: Bernama | 29 Jun 2015

Tiada ulasan:

Catat Ulasan