Kota Sultan Ismail Petra

Kota Sultan Ismail Petra
Kota Sultan Ismail Petra di Zon Budaya di pusat bandar raya Kota Bharu, Kelantan, Malaysia.

Selasa, 23 Jun 2015

Perkhidmatan bas henti-henti beroperarsi di Perlis mulai 30 Jun

KANGAR: Perkhidmatan bas henti-henti untuk rakyat di Perlis akan beroperasi sepenuhnya mulai 30 Jun ini, kata Pengerusi Jawatankuasa Pengangkutan Negeri, Datuk Sabry Ahmad.

Katanya kos operasi ditanggung oleh kerajaan pusat yang melantik anak syarikat MARA, Mara Liner untuk memberi perkhidmatan selama lapan tahun.

"Rakyat bagaimanapun masih perlu membayar tambang yang murah berbanding perkhidmatan bas lain," kata Sabry.

Beliau bercakap kepada pemberita selepas menyampaikan sumbangan barang makanan sempena Ramadan kepada golongan miskin dalam Dewan Undangan Negeri Santan yang diwakilinya di Masjid Paya, dekat sini, Selasa.

Beliau menjangka seramai 30,000 pengguna di seluruh negeri khususnya pelajar akan menggunakan perkhidmatan tersebut sebulan.

Katanya Mara Liner menyediakan 50 buah bas manakala Suruhanjaya Pengangkutan Awam Darat (SPAD) dilantik memantau perkhidmatan termasuk ketepatan masa untuk mendapat keyakinan rakyat agar terus menggunakannya.

Selain beroperasi mengikut jadual dan laluan ditetapkan, laluan utama Kangar-Arau, Kangar-Kuala Perlis, Kangar-Padang Besar dan Kangar-Ayer Hitam (Kedah) akan dilalui setiap setengah jam sekali, kata Sabry.

Beliau berkata Stesen Bas Ekspres Bukit Lagi di pusat bandar Kangar dijadikan pusat perhentian.

Perhentian pertukaran lain ialah di Padang Besar, Bukit Temiang, Masjid Gial, Stesen Keretapi Arau, Simpang Empat, Kuala Perlis, Kangar, Sanglang, dan Ayer Hitam, tambahnya.

Menurut Sabry perkhidmatan ke pusat rekreasi seperti Wang Kelian, Gua Kelam dan Sungai Batu Pahat beroperasi pada hari Jumaat, Sabtu dan Ahad sahaja manakala rancangan-rancangan Felda turut termasuk dalam rangka laluan bas.

Sumber: Bernama | 23 Jun 2015

Tiada ulasan:

Catat Ulasan