Kota Sultan Ismail Petra

Kota Sultan Ismail Petra
Kota Sultan Ismail Petra di Zon Budaya di pusat bandar raya Kota Bharu, Kelantan, Malaysia.

Isnin, 18 November 2013

FAMA beri insentif RM5,000

Mohd. Safwan Mulyadi (dua dari kiri) bertukar dokumen dengan seorang peserta ladang kontrak selepas majlis Menandatangani Perjanjian Jual Beli antara FAMA dengan Peserta Ladang Kontrak di RTC, Kota Bharu, Kelantan, semalam.
KOTA BHARU: Lembaga Pemasaran Pertanian Persekutuan (FAMA) memberi insentif sebanyak RM5,000 kepada setiap pengeluar dan pihak yang memasarkan sayur-sayuran melalui Program Pengukuhan Bekalan Ladang Kontrak ke Pusat Transformasi Luar Bandar (RTC) dan pasar tani yang diperkenalkan oleh agensi itu. 

Penolong Pengarah FAMA Wilayah Timur 1 dan RTC Kelantan, Mohd. Safwan Mulyadi berkata, mereka mendapat insentif tersebut dalam setiap perjanjian jual beli bagi membantu proses pengeluaran dan pemasaran secara keseluruhan.

Beliau berkata, program itu akan berjalan selama setahun melibatkan lima jenis sayur untuk permulaan iaitu terung, cili padi, timun, petola dan kacang bendi.

"Program ini pasti memberi manfaat kepada pengeluar dan pihak memasarkan sayur kerana tidak melibatkan ramai orang tengah dalam memasarkan bekalan tersebut.

"Ini merupakan salah satu langkah yang diwujudkan bagi meningkatkan ekonomi masyarakat petani di negeri ini," katanya dalam majlis menandatangani perjanjian jual beli antara FAMA dengan peserta Ladang Kontrak di RTC di sini hari ini.

Yang turut hadir Pengurus Operasi FAMA negeri, Mohamad Fadlee Hassan dan Penyelaras Ladang Kontrak negeri, Muhd. Yusuf Sulaiman.

Mohd. Safwan berkata, program itu adalah untuk memberi galakan kepada peserta Ladang Kontrak yang menyalurkan bekalan terus dari ladang ke pengguna di RTC dan pasar tani dengan harga jualan lebih berpatutan.

"Melalui Program Pengukuhan Bekalan Ladang Kontrak tersebut, pendapatan petani sebagai pengeluar juga dapat ditingkatkan kerana hasil tanaman mereka dapat dipasarkan terus ke RTC," ujarnya.

Mohd. Safwan memberitahu, pada 2014 Kelantan menyasarkan memberi insentif kepada 30 pengeluar dan lima pihak yang memasarkan sayur melibatkan jumlah RM175,000.

Sementara itu seorang peserta, Kamrulzaman Abdullah berkata, program itu adalah langkah terbaik bagi memperluaskan lagi pasaran sayur-sayuran.

"Ini bukan sahaja dapat membantu pengeluar dan pihak pemasaran, malah turut membantu pengguna mendapatkan sumber bekalan tempatan yang lebih berkualiti serta murah," katanya.

Sumber: Utusan Malaysia | Edisi Timur | 17 Nov. 2013

Tiada ulasan:

Catat Ulasan