Kota Sultan Ismail Petra

Kota Sultan Ismail Petra
Kota Sultan Ismail Petra di Zon Budaya di pusat bandar raya Kota Bharu, Kelantan, Malaysia.

Khamis, 26 Jun 2014

Kelantan perlu tingkatkan program antidadah

KOTA BHARU: Kerajaan negeri digesa memberi tumpuan menangani masalah penagihan dadah di negeri ini berbanding mengadakan acara yang tidak memberi kesan langsung kepada golongan itu.

Datuk Md Alwi Che Ahmad (BN-Kok Lanas) berkata, mengikut laporan yang diterima pihak berkuasa, kejadian rogol secara beramai-ramai yang berlaku di Ketereh baru-baru ini adalah berpunca daripada gejala dadah.

Senarai program yang dirancang pihak kerajaan negeri sebagaimana yang dinyatakan tidak melibatkan program pencegahan atau antidadah, hampir kesemua program tersebut hanyalah bersifat suka-suka sahaja.

Mereka (penagih) tidak akan menyertai program sebagaimana yang dinyatakan, maka ia tidak akan mendatangkan hasil kepada cara kita menangani masalah ini. Sepatutnya kursus dan pendedahan yang boleh menarik mereka kepada kita perlu dilakukan, barulah kita boleh berusaha untuk memperbaiki mereka,” katanya.

Beliau menyatakan gesaan tersebut ketika mengemukakan soalan tambahan kepada Pengerusi Jawatankuasa Pembangunan Belia, Sukan dan Badan Bukan Kerajaan (NGO), Dr Ramli Mamat pada hari terakhir sidang Dun Kelantan semalam.

Dr Ramli sebelum itu menjawab soalan yang Abdul Halim Abd Rahman (Pas-Chetok) mengenai perancangan program-program yang boleh dilakukan kerajaan negeri bagi mengawal belia dan beliawanis dari terlibat dengan gejala tidak sihat dan tidak terkawal.

Sementara itu, Dr Ramli yang juga Adun Bunut Payong menyatakan permasalahan tersebut merupakan masalah global yang boleh berlaku di mana-mana sahaja dan tanggungjawab yang perlu dipikul juga melibatkan kerajaan pusat dan negeri.

“Walaupun begitu diharap dengan perkara yang berlaku itu dapat ditangani bersama, kemungkinan mereka ini terpengaruh oleh kawan dan mungkin dipengaruhi pendedahan media seperti televisyen dan sebagainya, kita harap semua pihak akan mainkan peranan masing-masing,” katanya.

Ketika ditemui di luar dewan, Alwi berkata, kerajaan negeri perlu merancang satu program yang lebih spesifik untuk menangani masalah tersebut yang dilihat sebagai satu tanggungjawab bersama di antara kerajaan negeri, pihak berkuasa tempatan (PBT) dan juga Adun-Adun setiap kawasan.

“Jangan salahkan sesiapa, kita perlukan satu pendidikan ke arah akhlak yang baik. Kelantan yang dikatakan membangun bersama Islam sudah 25 tahun, ada lagi masalah seperti ini, maka semua pihak perlu ambil tanggungjawablah, lakukan program yang lebih berfaedah,” katanya.

Sumber: Sinar Harian | Edisi Kelantan | 26 Jun 2014

Tiada ulasan:

Catat Ulasan