Kota Sultan Ismail Petra

Kota Sultan Ismail Petra
Kota Sultan Ismail Petra di Zon Budaya di pusat bandar raya Kota Bharu, Kelantan, Malaysia.

Jumaat, 27 Jun 2014

Penagihan dadah: Pencegahan lebih penting

Hamidah (tengah) bersama Ilias (dua, kanan), Ibrahim Abd Ghani (kanan) selepas menandatangani plak sempena lawatan ke bangunan baharu bengkel pembuatan roti CCRC Bachok, kelmarin.
BACHOK: Agensi Antidadah Kebangsaan (AADK) menganggap aspek pencegahan lebih penting berbanding rawatan yang menelan kos lebih tinggi dalam usaha mengekang penagihan dadah di negara ini.

Ketua Pengarah AADK, Suhaimi Abdullah berkata, dari 1988 sehingga kini, terdapat 345,000 penagih dadah direkodkan di seluruh negara dan jumlah itu menunjukkan peningkatan setiap tahun sama ada melibatkan kes berulang atau kes baharu.

"Kini terdapat 5,000 penagih ditempatkan di 18 pusat pemulihan atau Cure and Care Rehab Centre (CCRC). Untuk pulih sepenuhnya agak sukar dan perlu kos tinggi setiap tahun bagi membiayai mereka di pusat. Setiap tahun kerajaan peruntukan RM280 juta untuk kos pengurusan.

"Saya rasa tidak praktikal untuk kita buat ceramah beramai-ramai mengenai dadah. "Lebih baik kita dapatkan data, fokus lokasi strategik dengan kerjasama Pejabat Tanah dan Daerah, penghulu, imam dan pemimpin tempatan untuk langkah pencegahan lebih efektif," katanya.

Beliau berkata demikian kepada pemberita pada majlis Lawatan Bersama Isteri Menteri Dalam Negeri, Datin Seri Hamidah Khamis ke CCRC Bachok, kelmarin.

Hadir sama, Pengarah AADK Kelantan, Ibrahim Abd Ghani; Pengarah CCRC Bachok, Siti Rugayah Ismail dan Pengerusi Ahli Lembaga Pelawat CCRC, Datuk Dr Ilias Husain.

Mengulas pecahan negeri utama yang mempunyai kadar penagihan dadah paling tinggi, beliau memaklumkan, antara negeri tertinggi ialah Pulau Pinang, Selangor, Kuala Lumpur dan Johor.

Katanya, Kelantan mempunyai kira-kira 2,500 penagih di bawah pengawasan dan jumlah itu berpotensi untuk meningkat disebabkan faktor negeri ini berhampiran sempadan negara jiran yang didominasi pil kuda.

Sumber: Sinar Harian | Edisi Kelantan | 27 Jun 2014

Tiada ulasan:

Catat Ulasan