Lapangan Terbang Sultan Ismail Petra Kota Bharu |
PENGENALAN
WILAYAH
Pantai Timur merupakan satu-satunya wilayah di Malaysia yang masih belum ada
kemudahan lapangan terbang antarabangsa. Di Wilayah Utara misalnya sudah ada
dua buah lapangan terbang antarabangsa, iaitu Lapangan Terbang Antarabangsa
Pulau Pinang dan Lapangan Terbang Antarabangsa Langkawi, manakala di Wilayah
Tengah dan Wilayah Selatan masing-masing mempunyai sebuah lapangan terbang
antarabangsa, iaitu Lapangan Terbang Antarabangsa Kuala Lumpur dan Lapangan
Terbang Antarabangsa Senai di Johor Bahru. Di Wilayah Sabah dan Wilayah Sarawak
pula masing-masing sudah mempunyai sebuah lapangan terbang antarabangsa, iaitu
Lapangan Terbang Antarabangsa Kota Kinabalu dan Lapangan Terbang Antarabangsa
Kuching.
Persoalannya,
mengapa selepas lebih 56 tahun kita mencapai kemerdekaan, Wilayah Pantai Timur
masih belum dilengkapi dengan kemudahan lapangan terbang antarabangsa? Bukankah
keluasan wilayah ini kira-kira 50 peratus daripada keluasan Semenanjung Malaysia?
Ketiadaan kemudahan lapangan terbang antarabangsa di sebelah Pantai Timur
merupakan kekurangan utama wilayah ini terutamanya Kelantan yang amat
bergantung kepada pengangkutan udara untuk berhubung dengan negeri-negeri lain
seperti Wilayah Persekutuan, Selangor, Pulau Pinang, dan Johor.
KEPERLUAN DAN KEWAJARAN PROJEK NAIK TARAF
Berdasarkan
statistik pengendalian penumpang tahunan bagi tiga lapangan terbang ibu negeri
di Pantai Timur, iaitu Lapangan Terbang Sultan Ismail Petra Kota Bharu (LTSIP),
Lapangan Terbang Sultan Mahmud Kuala Terengganu (LTSM), dan Lapangan Terbang
Sultan Ahmad Shah Kuantan (LTSAS), LTSIP merupakan lapangan terbang tersibuk di
Pantai Timur dari segi jumlah pengendalian penumpang dan pergerakan pesawat
pada setiap tahun. Pada tahun 2012 misalnya, LTSIP mengendalikan kira-kira 1.26
juta penumpang berbanding LTSM dan LTSAS masing-masing hanya mengendalikan 0.55
juta dan 0.28 juta penumpang. Berdasarkan statistik ini, maka wajarlah LTSIP
dinaik taraf kepada sebuah lapangan terbang antarabangsa. Antara kelebihan
LTSIP adalah:-
- Lokasinya yang strategik di rantau Teluk Thailand (Gulf of Thailand) yang berpotensi mengendalikan penerbangan terus antarabangsa ke negara-negara Indochina dan Thailand kerana kedudukan geografinya yang lebih dekat.
- LTSIP merupakan pintu masuk utama para pelancong untuk ke Pulau Perhentian yang terletak di utara Terengganu.
- LTSIP merupakan pintu masuk utama para pelancong untuk ke selatan Thailand terutamanya penerbangan dari atau ke Kuala Lumpur. Ramai juga penduduk di selatan Thailand yang mengambil penerbangan dari LTSIP untuk ke Kuala Lumpur dan sebagainya.
- Adanya rangkaian sistem kereta api yang menghubungkan Tumpat, Kelantan ke Kuala Lumpur dan Singapura yang boleh menjadi pelengkap kepada rangkaian sistem pengangkutan di negeri ini. Sebagai contoh, pelancong dari Bandar Raya Ho Chi Minh yang ingin ke Taman Negara Malaysia boleh mengambil penerbangan dari Bandar Raya Ho Chi Mihn terus ke Kota Bharu dan dari Kota Bharu melalui Stesen Kereta Api Wakaf Bharu mereka boleh menaiki kereta api untuk ke Taman Negara Malaysia. Perkhidmatan penerbangan dan kereta api boleh menjadi pelangkap antara satu sama lain yang memainkan peranan penting antara satu sama lain.
- LTSIP terletak di sebelah utara Kelantan yang memang dianggap kawasan padat penduduk yang menawarkan pasaran besar kepada syarikat-syarikat penerbangan untuk pasaran penerbangan domestik dan antarabangsa. Enam jajahan di utara Kelantan merupakan di bawah lingkungan pengaruh LTSIP, iaitu Kota Bharu, Bachok, Tumpat, Pasir Mas, Machang, dan Pasir Puteh serta daerah Besut di Terengganu.
- Kemajuan ekonomi di Lembah Mekong antara yang terpesat di rantau ini. Kemajuan ini boleh membawa limpahan kepada kawasan sekitarnya termasuk perkhidmatan penerbangan antarabangsa dari Kota Bharu, Kelantan ke Bandar Raya Ho Chi Minh (Vietnam), Phnom Penh (Kemboja), dan Bangkok (Thailand).
KOMPONEN PROJEK NAIK TARAF
Keluasan bangunan terminal
sedia ada yang berkeluasan 12,000 meter persegi sebenarnya sudah terlalu kecil
jika dibandingkan dengan jumlah pengendalian penumpang tahunan yang kini
mencecah 1.4 juta penumpang setahun, iaitu kapasiti maksimum yang mampu
ditampung oleh bangunan terminal sedia ada. Bangunan terminal wajar
diperbesarkan lebih sekali ganda daripada yang sedia ada untuk menampung
peningkatan berterusan jumlah pengendalian penumpang di LTSIP.
Cadangan
untuk menaik taraf LTSIP kepada sebuah lapangan terbang antarabangsa bukanlah
suatu cadangan baharu tetapi telah lama kedengaran tetapi belum ada usaha
bersungguh-sungguh daripada pihak Kerajaan Persekutuan untuk merealisasikannya.
Pihak Kementerian Pengangkutan Malaysia (MOT), Jabatan Kerja Raya Malaysia
(Cawangan Pangkalan Udara & Maritim), Jabatan Penerbangan Awam Malaysia
(DCA), dan Malaysia Airports Holdings Berhad (MAHB) perlulah mengambil langkah
bersungguh-sungguh untuk menjayakan
projek ini. Dalam masa yang sama, Kerajaan Negeri Kelantan dan UMNO Kelantan
sendiri perlulah melakukan tindakan susulan dari masa ke masa dengan Kerajaan
Persekutuan.
Pada
16 Jun 2013 yang lepas ketika
persidangan Dewan Undangan Negeri Kelantan, wakil rakyat Barisan Nasional (BN)
menyokong hasrat Kerajaaan Pas Kelantan untuk meminta Kerajaan Persekutuan
supaya memanjangkan lagi landasan LTSIP bagi memastikan landasan itu mencapai
taraf lapangan terbang antarabangsa. Dato’ Seri Mustapa Mohamed (BN – Ayer
Lanas) berkata, Kerajaan Persekutuan sejak beberapa tahun lalu telah telah
membelanjakan lebih RM40 juta untuk menaik taraf lapangan terbang itu agar
mampu digunakan oleh pesawat lebih besar. “Kami mahu katakan kami di BN juga
menyokong supaya LTSIP dinaik taraf menjadi lapangan terbang antarabangsa, itu
jaminan daripada kami.” Katanya. Beliau
berkata demikian ketika mengemukakan soalan tambahan kepada Pengerusi
Jawatankuasa Infrastruktur, Utiliti dan Teknologi Maklumat negeri, Hanifa Ahmad
yang menjelaskan usaha kerajaan negeri supaya LTSIP dinaik taraf menjadi sebuah
lapangan terbang antarabangsa.
Dalam pada itu, Hanifa Ahmad juga memberitahu bahawa
Kerajaan Negeri Kelantan telah menghantar permohonan kepada Kerajaan
Persekutuan supaya landasan LTSIP dapat dipanjangkan lagi dari 2,400 meter
kepada 3,400 meter untuk membolehkan pesawat B747-400 mendarat. Usaha ini amat
penting bagi membolehkan LTSIP mengendalikan penerbangan haji terus ke Jeddah
dan Madinah selepas ini.
PERSOALAN DAN HARAPAN
Persoalannya sekarang, bilakah projek naik taraf LTSIP akan dapat
dimulakan? UMNO Kelantan misalnya sudah banyak kali memasukkan cadangan menaik
taraf LTSIP kepada sebuah lapangan terbang antarabangsa dalam manifesto mereka
termasuk Pilihan Raya Umum (PRU) Ke-12 (2008) dan PRU Ke-13 (2013) tetapi masih
tidak dilaksanakan walaupun UMNO masih mengekalkan penguasaan di peringkat
Kerajaan Persekutuan lebih-lebih lagi projek naik taraf lapangan terbang
merupakan di bawah bidang kuasa Kerajaan Persekutuan menurut Jadual Kesembilan,
Perlembagaan Persekutuan.
Dalam pada itu, Dato’ Sri Mustapa Mohamed perlu bersungguh-sungguh memperjuangkan kemudahan lapangan terbang yang lebih baik untuk rakyat Kelantan kerana setiap budi dan jasa yang baik tetap dikenang orang. Kerajaan Negeri Kelantan pula terutamanya Unit Perancang Ekonomi Negeri Kelantan (UPEN) mestilah proaktif dan aktif mengambil tindakan susulan dengan pihak Kerajaan Pusat. Dilaporkan bahawa UPEN tidak bersungguh-sungguh mengambil tindakan susulan sebaik sahaja permohonan dihantar kepada Kerajaan Persekutuan.
Dalam pada itu, Dato’ Sri Mustapa Mohamed perlu bersungguh-sungguh memperjuangkan kemudahan lapangan terbang yang lebih baik untuk rakyat Kelantan kerana setiap budi dan jasa yang baik tetap dikenang orang. Kerajaan Negeri Kelantan pula terutamanya Unit Perancang Ekonomi Negeri Kelantan (UPEN) mestilah proaktif dan aktif mengambil tindakan susulan dengan pihak Kerajaan Pusat. Dilaporkan bahawa UPEN tidak bersungguh-sungguh mengambil tindakan susulan sebaik sahaja permohonan dihantar kepada Kerajaan Persekutuan.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan