Kota Sultan Ismail Petra

Kota Sultan Ismail Petra
Kota Sultan Ismail Petra di Zon Budaya di pusat bandar raya Kota Bharu, Kelantan, Malaysia.

Isnin, 21 Oktober 2013

Tidak jemu usaha tanaman sayur

Zulkifli mengasingkan timun yang dikutipnya mengikut gred untuk memudahkan kerja-kerja pemasaran.
MACHANG: Seorang warga emas tidak pernah jemu mengusahakan tanaman sayur dan jagung yang dimulakan sejak berumur belasan tahun dahulu.

Bagi Zulkifli Rani, 62, tanaman itu menjadi nadi kehidupannya dan amalan bertani sudah menjadi rutin harian sekalipun keupayaannya tidak lagi seperti dulu.

Zulkifli berkata, dia mewarisi pekerjaan itu daripada kedua orang tuanya dan dengan pendapatan mengusahakan pelbagai jenis tanaman itu dia membesarkan 11 anak.

“Pakcik tak tahu buat kerja lain, sejak muda sampai sekarang, inilah kerja pakcik dan alhamdulillah, sekarang anak-anak dah besar dan mempunyai hala tuju mereka sendiri cuma tiga daripada mereka yang masih bersekolah.

“Biasanya pakcik tanam jagung, cuma apabila habis musim jagung, pakcik usahakan tanaman lain seperti cili dan timun. Sejak kebelakangan ini, pakcik hanya tanam jagung dan timun sahaja kerana kudrat yang ada semakin terhad,” katanya yang mengusahakan tanaman itu secara kelompok di tepi Sungai Kelantan, dekat sini.
Zulkifli berkata, sebahagian peserta kelompok menjadikan pekerjaan itu sebagai punca pendapatan kedua namun, dia dan isteri bergantung sepenuhnya kepada hasil pendapatan jualan tanaman.

Tambahnya, selain menggunakan modal sendiri, agensi kerajaan berkaitan, termasuk Jabatan Pertanian juga banyak membantu termasuk menyediakan input pertanian sekali gus mengurangkan beban perbelanjaan yang terpaksa ditanggung.

“Lagipun sekarang harga sayur mahal dan mendapat sambutan baik. Malah, urusan pemasaran juga dibantu agensi kerajaan seperti Lembaga Pemasaran Pertanian Persekutuan (Fama).

“Bidang pertanian hari ini jauh berbeza berbanding ketika pakcik muda-muda dulu. Dulu cukup untuk makan namun, kini ia bertukar menjadi bidang perniagaan yang menguntungkan. Golongan muda sewajarnya memanfaatkan peluang ini dan tidak hanya bergantung kepada kerja makan gaji sahaja,” katanya.

Zulkifli yang mengusahakan 2,500 pohon timun mampu mengeluarkan sekitar 350 kilogram timun setiap hari dan hasil tanaman itu hanya mengambil masa 45 hari.

Katanya, kemudahan jentera yang pelbagai jenis juga membantu petani menguruskan tanaman dengan mudah dan tidak lagi bersusah payah seperti dulu.

Sumber: Sinar Harian | Edisi Kelantan | 19 Okt. 2013

Tiada ulasan:

Catat Ulasan