Kota Sultan Ismail Petra

Kota Sultan Ismail Petra
Kota Sultan Ismail Petra di Zon Budaya di pusat bandar raya Kota Bharu, Kelantan, Malaysia.

Khamis, 10 Oktober 2013

Pemilik restoran sangkal dakwaan kenakan bayaran RM6,000

Fauziah Awang Noh (tengah) bersama dua peguamnya menunjukkan resit harga makanan dan laporan polis dibuatnya sewaktu sidang akhbar di Kota Bharu, Kelantan, semalam.
KOTA BHARU: Pemilik sebuah restoran di Jalan Pengkalan Chepa di sini hari ini menyangkal dakwaan pihaknya mengenakan bayaran RM6,000 kepada satu rombongan yang singgah bersarapan di restoran itu, Ahad lalu.

Sebaliknya, pemilik restoran berkenaan, Fauziah Awang Noh, 46, mendakwa, bayaran yang dikenakan pada hari itu sebenarnya hanya sebanyak RM5,500 iaitu melibatkan rombongan 400 orang dengan pelbagai menu.

Dakwanya lagi, laporan beberapa akhbar sebelum ini yang mendakwa restorannya telah mengenakan bayaran berkenaan untuk rombongan 50 orang makan dengan hanya satu menu sahaja disediakan adalah tidak benar sama sekali.

Menceritakan situasi sebenar, Fauziah mendakwa, Sabtu lalu seorang wakil rombongan itu datang ke restorannya dan menempah makanan untuk 200 orang bersarapan keesokannya dan dia bersetuju dengan tempahan itu.

Dakwanya, dia menyediakan 10 jenis hidangan seperti gulai ayam kampung, ayam kampung goreng, gulai ikan, gulai itik dan ikan keli goreng dengan bayaran RM17 untuk seorang.

"Wakil itu bersetuju dengan hidangan serta bayaran yang dikenakan tersebut dan memaklumkan kepada saya bahawa rombongan 200 orang itu akan datang antara pukul 8 sehingga 9 pagi.

"Pada hari Ahad, selepas hidangan disediakan, seawal 7.30 pagi pelanggan daripada rombongan itu sudah mulai datang sehingga kira-kira pukul 9 pagi.

"Rombongan yang datang itu bukannya 200 orang seperti yang dimaklumkan wakil tersebut sebelum ini, sebaliknya hampir 400 orang termasuk mereka yang membungkus makanan untuk dibawa pulang. Saya kemudiannya memberitahu wakil itu bahawa rombongan yang datang melebihi daripada apa yang dinyatakan sebelum ini," katanya kepada pemberita di sini hari ini.

Akhbar semalam melaporkan sebuah restoran di Jalan Pengkalan Chepa di sini telah mengenakan bayaran RM6,000 kepada sekumpulan rombongan pelanggan yang singgah makan di restoran berkenaan.

Berikutan itu, Pejabat Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi dan Kepenggunaan Kelantan yang menerima aduan menyerbu restoran terbabit dan mengenakan tindakan di bawah Perintah 3(1) Akta Kawalan Harga (Penandaan Harga Oleh Penjual Runcit) 1993 dengan penalti RM250,000 dan kompaun maksimum RM175,000 jika sabit kesalahan.

Tambah Fauziah, wakil berkenaan kemudiannya menyuruh dia membuat bil dan memaklumkan tidak kisah dengan bayaran dikenakan selepas melihat rombongan yang datang itu melebihi jumlah diberitahu sebelum itu.

"Saya kemudiannya membuat bil iaitu melibatkan 400 orang makan dengan harga RM6,000. Wakil itu terkejut dengan harga tersebut dan meminta dikurangkan dan saya bersetuju mengurangkan kepada RM5,500. Harga yang dikenakan itu sangat berpatutan iaitu seorang hanya dikenakan RM17 dengan pelbagai hidangan.

"Wakil tersebut bersetuju dengan harga tersebut dan membuat pembayaran, di samping mengakui harga yang dikenakan itu berpatutan melihat kepada orang ramai yang datang makan pada hari itu," dakwanya.

Sementara itu, Fauziah kini mengakui sangat tertekan, malu serta trauma dengan laporan itu dan dalam masa yang sama turut memberi kesan kepada restoran yang diusahakannya sejak 2004 itu. 

Dakwanya, ekoran daripada itu, restoran berkenaan yang sentiasa dipenuhi pelanggan setiap hari sebelum ini mulai mengalami kemerosotan apabila sejak awal pagi tadi hanya beberapa orang sahaja pelanggan yang datang.

Sehubungan itu, dia telah membuat laporan polis dan kini meneliti mendapatkan bantuan guaman untuk kembali memulihkan reputasi restorannya yang terjejas teruk.

Sumber: Utusan Malaysia | Edisi Timur | 9 Okt. 2013

Tiada ulasan:

Catat Ulasan