Kota Sultan Ismail Petra

Kota Sultan Ismail Petra
Kota Sultan Ismail Petra di Zon Budaya di pusat bandar raya Kota Bharu, Kelantan, Malaysia.

Jumaat, 25 Oktober 2013

Air selut melimpah ke jalan raya di Gua Musang

Air lumpur memenuhi permukaan jalan raya apabila hujan lebat.
GUA MUSANG: Air berlumpur dari hakisan bukit berhampiran simpang tiga bandar baharu yang melimpah ke Jalan Pulai Lama, di sini, setiap kali hujan lebat membahayakan keselamatan pengguna.

Berikutan itu, pengguna jalan terbabit meminta pihak berkenaan mengambil tindakan segera untuk membina perparitan bagi mengatasi masalah itu.


Mereka bimbang jika tindakan tidak diambil mungkin ada pengguna terdedah kepada risiko kemalangan kerana terpaksa merempuh takungan air hujan berlumpur itu.


Seorang pengguna, Harun Husin, 51, berkata, keadaan itu berlaku disebabkan tepi jalan berkenaan tidak mempunyai longkang atau parit menyebabkan air hujan bersama lumpur mengalir ke permukaan jalan.


Menurutnya, jalan terbabit yang  menjadi laluan penting pengguna untuk ke Kampung Pulai dan Batu Papan kerap berdepan masalah berkenaan.


“Pihak berwajib sewajarnya memberi perhatian serius terhadap perkara ini kerana banyak kenderaan yang melalui jalan terbabit hampir terbabas.


“Saya sendiri juga kerap berdepan dengan kejadian cemas itu, tetapi bersyukur kenderaan yang dipandu dapat dikawal dengan baik,” katanya.


Muhammad Fauzi Kadir, 35, pula berkata, sekarang musim hujan dan setiap petang berlaku limpahan air dari bukit berhampiran menyebabkan pengguna berdepan risiko kemalangan.


“Walaupun belum ada kejadian tidak diingini berlaku, pihak berkenaan sepatutnya mengatasinya segera supaya pengguna rasa selamat menggunakan jalan terbabit.


“Masalah itu bukan baru, tetapi berlaku sejak awal tahun ini lagi kerana ada pemaju perumahan yang membangunkan tanah di kawasan berkenaan,” katanya.

Sumber: Sinar Harian | Edisi Kelantan | 25 Okt. 2013

Tiada ulasan:

Catat Ulasan